Hra je jednou z najefektívnejších foriem učenia sa vôbec. Existujú stovky výskumov a publikácií, ktoré hovoria o tom, aké je učenie hrou dôležitou vývojovou súčasťou už pre malé bábätká. Tie si neštudujú knihy ani učebnice. Všetko do seba “vsiaknu” najmä formou hry.
Vzdelávanie sa prostredníctvom hry je prirodzené, zábavné a intuitívne. Preto je škoda, že sa zo sveta dospelých vo veľkej miere vytráca. Aj keď s príchodom počítačov prišli aj počítačové hry a tie aj dospelých opäť raz vrátili do hravého sveta.
Čo to vlastne je počítačová hra?
Je to softvér, ktorého cieľom je zabaviť a niekedy aj vzdelávať svojho používateľa. Robí to najmä prostredníctvom 2D či 3D grafiky a zvukov. Na hranie takejto hry je potrebný počítač, tablet alebo mobil, prípadne špeciálne prispôsobená herná konzola. Dnes už však poznáme aj hry na mobily, internetové hry, virtuálne hry alebo hry používajúce rozšírenú realitu.
Poďme sa pozrieť na niekoľko historických momentov ohľadom týchto hier.
Vedeli ste, že:
- Prvá počítačová hra sa volala OXO?
Ešte v roku 1959 ju napísal Alexander S. Douglas ako súčasť svojej dizertačnej práce. Išlo o zjednodušenú verziu piškvoriek, ktorá bola hrateľná na elektrónkovom počítači EDSAC. Práve pri tejto hre bol prvýkrát použitý monitor.
A viete, ako sa ovládala? Pomocou vytáčacieho telefónu. - Za prvú multiplayerovú hru (hru pre viac hráčov) by sme mohli považovať hru už z roku 1958? Hra sa volala Tennis for Two a dnes nie je považovanou za prvú hru na svete iba preto, lebo nepoužívala monitor, ale osciloskop.
- Veľký vzostup multiplayerových hier prišiel s hernými konzolami a neskôr s LAN pripojením (prepojenie viacerých počítačov v miestnosti) a následne s internetom. Medzi najznámejšie zlomové hry tohto druhu patria napríklad Age of Empires, Warcraft, Doom, Half-Life alebo Call of Duty.
- Slávna hra PAC-MAN bola inšpirovaná trojuholníkom pizze?
PAC-MAN je japonská počítačová hra vyvinutá spoločnosťou Namco, v ktorej okrúhly tvor žerie určené tvary. Prvýkrát bola uvedená na trh v Japonsku – 22. mája 1980. Jej autor, Toru Iwatani, vymyslel hlavného hrdinu hry, panáčika PAC-MANA, počas toho, ako jedol pizzu. Keď si vzal jeden kúsok – trojuholník, zaujal ho zvyšný tvar pizze v škatuli. A tak vznikol PAC-MAN.
Pôvodne sa hra mala volať PUCK-MAN, ale ľudia na západe mali obľubu meniť slová na vulgarizmy. V tomto prípade by stačilo prvé písmeno P zameniť za F a neslušné slovo by bolo na svete. Preto sa tvorcovia rozhodli, že názov hry bude PAC-MAN.
A vlastne názov. Ten pochádza z japonského slangového pojmu „paku-paku“, ktorý opisuje pohyb otvárania a zatvárania úst počas jedenia.
Máte chuť zahrať si túto hru? Môžete tak urobiť hneď teraz zadarmo cez Google: https://g.co/kgs/YivGb9
- V roku 2020 bola v Amerike uvedená prvá počítačová hra na lekársky predpis? Je určená primárne pre deti trpiace ADHD (teda poruchou pozornosti a hyperaktivity). Vedci túto hru testovali až 7 rokov na vzorke 600 detí. Jej cieľom je zlepšiť sústredenosť detí, ktorá je pri tejto poruche často slabšia.
Ako vyzerá prvý liek vo forme hry, si môžete pozrieť tu: https://youtu.be/6RR8hjBGBac - Aj na Slovensku bola vytvorená výborná hra, ktorá podporuje rozvoj ľudí s poruchou autistického spektra? Zahrať si ju môže ktokoľvek, postačuje k tomu špeci podložku a chuť učiť sa cudzie slovíčka zábavnou formou: https://vortoj.sk/. Viac o hre v tomto článku.
- A naopak, vedeli ste, že neovládateľné hranie hier je už oficiálne uznané za závislosť? Uznala ju samotná Svetová organizácia zdravia ešte pred pandémiou covid. Ako všetko, hry treba hrať s mierou. Tak, ako nám dokážu zrýchliť rozhodovanie v mozgu, vedia nám aj spomaliť prosperovanie v živote.Vedci už dlhé roky skúmajú škodlivosť hier a ich dopad na zdravie človeka. Za závislosť sa hranie považuje vtedy, ak je prioritizované pred všetkým ostatným v našom živote. Stráca sa kontrola nad časom stráveným pri hre. Potláčajú sa iné potreby, menia sa zaužívané činnosti či správanie.
- Prvé masové majstrovstvá v e-športe (elektronické športy, teda súťaženie prostredníctvom video hier) sa konali už v roku 1980? Hráči hrali hru Space Invaders od firmy Atari a na majstrovstvách sa zúčastnilo až 10 000 súťažiacich.Prvá takáto súťaž sa síce udiala už v roku 1972 na Stanfordskej univerzite v hre Spacewar, ale vyššie uvedené majstrovstvá založili fenomén e-športov ako hobby, aj keď firma Sega už v roku 1974 uskutočnila japonské majstrovstvá TV hier so 16 finalistami na konci.Odvtedy sa elektronické športy nesmierne posunuli. Ich popularita narástla enormnou rýchlosťou a získala napr. vyššiu sledovanosť ako svetoznámy športový prenos Super Bowl (finále amerického futbalu).Aj výhry v týchto súťažiach dosiahli obrovské hodnoty. Napríklad už v 90-tych rokoch bolo na turnaji Quake’s Red Annihilation hlavnou výhrou luxusné auto Ferrari 328 GTS.
- Finančná odmena v e-športových turnajoch je väčšia ako napríklad na slávnom cyklistickom preteku Tour De France? V roku 2018 mali cyklisti možnosť vyhrať na Tour De France peňažnú odmenu vo výške 2,7 milióna dolárov, zatiaľ čo v turnaji elektronických hier League of Legends v roku 2017 dosiahla peňažná odmena hranicu takmer 5 miliónov dolárov.
- Prvá hra v mobile bola Tetris? Zahrať sme si ju mohli už v roku 1994. Bola nainštalovaná v telefóne Hagenuk MT-2000, ktorý je dodones považovaný za prvý prenosný telefón s nainštalovanou hrou.
- Celosvetovú popularitu mobilným hrám dala o 3 roky neskôr hra Snake (Had)? Bola nainštalovaná na mobiloch značky Nokia 6610. Odvtedy bola táto hra prítomná vo viac ako 400 miliónoch zariadeniach.
- Medzi najpredávanejšie videohry v histórii patria Tetris, Minecraft či Grand Theft Auto V? Ide o stovky miliónov predaných kusov. Viaceré zdroje sa rozchádzajú v tom, kto je naozaj víťazom, pretože Tetris má dodnes na všetkých herných hardvéroch (počítače, mobily, herné konzoly, …) nespočetné množstvo verzií a neustále vznikajú nové. Dokonca aj v samotnej hre Minecraft jeden hráč vytvoril funkčnú hru Tetris.
- Prvý VR headset (helma na zobrazenie virtuálnej reality) vznikol už v roku 1991? Slúžil na hranie arkádových hier a vydala ho herná spoločnosť Sega.
No prelomovým obdobím pre virtuálnu realitu a virtuálne hry je práve súčasnosť. Iba vo Facebooku pracuje na oddelení virtuálnej reality vyše 400 zamestnancov a táto téma je rovnako dôležitá aj pre ďalších komunikačných gigantov ako Google, Apple, Amazon, Microsoft, Sony či Samsung a iné.
Virtuálna realita však nie je iba o hre. Jej využitie sa našlo napríklad v americkej armáde, pretože sa s ňou dá dobre nasimulovať bojisko. Ale pomáha tiež v medicíne pri operáciách, v marketingu (najmä vo forme gamifikácie) či vo vzdelávaní.
- Jedna z najziskovejších a najsťahovanejších mobilných hier histórie je Pokémon Go (2016)? Presiahla počet viac ako 500 miliónov stiahnutí.Ide o hru, v ktorej treba chytiť malé príšerky, takzvaných pokémonov. Populárna sa stala najmä vďaka tomu, že je postavená na rozšírenej realite (angl. Augmented Reality, z čoho je označenie skratkou AR). To znamená, že sa hrá v reálnom prostredí, ktoré je okolo hráča a cez mobil je táto realita rozšírená o hru – príšerky pokémonov.Cieľom hry je pochytať čo najviac pokémonov, vďaka čomu sa hráči hry musia aktívne pohybovať po rôznych miestach (a nielen okolo svojho domu). Celkom rozdiel od klasických sedavých stolových počítačových hier, no nie?
- Prvou sfilmovanou videohrou bol Super Mario Bros (Nintendo) v roku 1993? Do filmu chceli najskôr obsadiť mladého herca menom Tom Hanks, nakoniec sa tak nestalo a Mária si zahral Bob Hoskins.
Zaujímavé je, že o 30 rokov vznikol rovnomerný film, tento raz už plne počítačovo animovaný. - Herná konzola PlayStation vznikla vďaka nezhodám firem Nintendo a Sony? Prvotným zámerom týchto dvoch značiek bolo vytvoriť prvú hernú konzolu, ktorá pracuje s CD systémom (do konzoly sa vkladali takzvané „cédéčká“). Nintendo zo spolupráce odstúpilo, a tak si Sony v 90-tych rokoch minulého storočia vytvorilo vlastnú konzolu, dnes už jednu z najpopulárnejších: PlayStation.
Mimochodom, najpredávanejšou konzolou všetkých čias sa stala verzia 2 (PS2), ktorá sa predávala ešte aj roky po tom, ako už bola na trhu dostupná tretia verzia.
Počítačové hry sú teda s nami už vyše pol storočia. A nepatria iba k zábave mladých. Sú historickou súčasťou veľkej časti slovenskej populácie a my sa už tešíme, čo všetko nám svet hier prinesie do budúcnosti s nástupom AI (umelej inteligencie).