Predstavujeme prvú sériu náučných videí, ktoré majú populárnym štýlom sprevádzať jednotlivcov pri vstupe do virtuálneho sveta, teda sveta, ktorý takmer nepozná hranice.
Každé video jednoduchým spôsobom vysvetľuje známe i menej známe pojmy a témy, ktoré sú následne vysvetlené aj na doplňujúcej webovej stránke.
- [010] Zlaté pravidlo pre ochranu značky a know-how (v digitálnom svete)
- [009] Tri nevyhnutné kroky na zabezpečenie webu
- [008] Tri spôsoby komunikácie s klientmi na internete
- [007] Štyri možnosti ako lepšie poznať klientov
- [006] Šesť funkcií, ktoré musí zvládať internetový obchod v 21. storočí
- [005] Šesť rád ako vytvoriť internetový obchod
- [004] Sedem rád ako vytvoriť dobrý biznis plán
- [003] Päť krokov ako vytvoriť jednoduchý web
- [002] Šesť krokov ako si zriadiť virtuálnu identitu
- [001] Vstúp s nami do virtuálneho Slovenska
[010] Zlaté pravidlo pre ochranu značky a know-how (v digitálnom svete)
pridané: 18.12.2020, aktualizované: 18.12.2020
V biznise funguje aj odvrátená, temná stránka a to je kradnutie nápadov, pracovných postupov, dokonca aj produktov či samotnej značky. Tvoj čas a námahu využije niekto iný. Prečo? Lebo ukradnúť je ľahšie ako vymyslieť a vyskúmať. Je to časovo a finančne lacnejšie.
A preto si treba svoje know-how a značku chrániť.
Zlaté pravidlo pre ochranu značky a know-how znie – chráň a zabezpeč si všetko, čo môžeš. Pre začiatok si pozri toto video:
Poďme si niečo povedať o tom, ako je to vo virtuálnom svete.
1. Ochrana značky
Pod značku, ako sme si vyššie spomenuli, spadá viacero vecí:
1.1 Značka ako grafický prvok
Značka ako grafický či slovný prvok – logo, slogan, slovné spojenie či farebná kombinácia. Áno, toto všetko patrí k tomu. V reálnom aj virtuálnom svete je to v podstate tvoja identifikácia, vo virtuálnom časť tvojej digitálnej identity. Ochranná známka je najlepším spôsobom, ako ochrániť svoje logo. Nespi však na vavrínoch a sleduj, či ho niekto niekde nezneužíva a určite sa takejto osobe ozvi, mnohokrát tu postačí iba hrozba.
Ochranná známka je niečo ako patent a chráni tvoj „výmysel“, typicky logo, aby ho nemohol používať niekto iný.
Pokiaľ berieš ochranu svojej značky vážne, choď na webové sídlo Úradu priemyselného vlastníctva SR, tam nájdeš všetko potrebné k ochranným známkam a môžeš si ju tam aj zaregistrovať.
1.2 Doména
Ako si technicky chrániť doménu a web sme si už hovorili v predchádzajúcich videách. Pokiaľ by však niekto chcel zaútočiť na tvoje právo ako držiteľa domény a začne sa s tebou súdiť, aby ti ukradol celý biznis, je dobré vedieť pár informácií.
- Ak si si pri registrácii zadal všetky potrebné údaje, registrátor, ale najmä správca domény .sk vie presne, kto je držiteľom domény a či sa s ňou robili nejaké prevody alebo zmeny. Pri súdnom či alternatívnom spore to vieš ľahko využiť, eviduj si však všetky potrebné zmluvy a nezabudni na domény ani pri predaji podniku či majetku!
- Ak si si však pri registrácii nezadal všetky potrebné údaje, radšej tak rýchlo urob!
- Ak niekto nekalo používa doménu, ktorej názov spadá napr. pod tvoju ochrannú známku, je k dispozícii súdny spor alebo ďaleko rýchlejší alternatívny spor prostredníctvom Centra ADR (viac informácií je k dispozícii na ich webe [https://adr.eisionline.org/sk/]). Pozor, ak doménu používa relevantne, tak sa môžeš iba dohodnúť – mal si totiž na to myslieť minimálne pri vzniku tej ochrannej známky…
- Doména je ďalšou súčasťou tvojej značky, tak si ju chráň! Nezabudni pri tom však aj na registráciu (t.j. proaktívnu ochranu) názvov tvojich produktov, služieb či kampaní… Lebo ak nemôžeš posielať svojich klientov v predajnej kampani na správny web, lebo doménu už niekto má, býva bolestivé…
- Typosquatting je moderná forma „únosu“ klientov – zneužíva sa pri tom fakt, že niekto spraví preklep pri zadávaní domény v prehliadači – klient je vtedy presmerovaný na web podobajúci sa tomu tvojmu a teda si myslí, že je na správnej adrese.
Pokračovanie si už domyslíš sám – platba neexistujúceho tovaru, ukradnuté heslá, úbytok peňazí na kreditke atď. A nešťastný zákazník sa samozrejme bude sťažovať u teba a spôsobovať ti zlú reputáciu!
Útočníci sú prešibaní a zneužívajú typické preklepy, je preto dobré chrániť svoju doménu a web aj tak, že si zaregistruješ „preklepové“ názvy podobné tým tvojim. Nestojí to veľa, renomované spoločnosti to tak robia a vedia prečo.
Príklad – vyťukaj do prehliadača gogle.sk (áno, len s jedným „o“) – a vidíš, kam ťa to presmerovalo…
1.3 Digitálna identita
Digitálna identita je súhrn informácií o tebe v digitálnej podobe. Ale to sme si už tiež hovorili v predošlých videách. Chráň si ju! Primárne je to šifrovaním a heslovaným prístupom k údajom a komunikácii, poskytovaním „iba“ nutných údajov o tebe a ochranou prístupov do tvojich účtov. Nechceš predsa, aby sa niekto prihlásil do tvojho e-shopu alebo sociálnej siete a odpovedal za teba.
- Jednou z typických tém je aj GDPR, t.j. ochrana tvojich osobných údajov, resp. údajov, ktoré s tebou súvisia, ale aj ochrana obchodného tajomstva, finančných údajov, citlivých plánov, atď. Sleduj si, čo o sebe nájdeš na internete a nezabúdaj, že čo už tam raz je, tam môže ostať na večné veky.
- K tvojej identite patrí aj tvoj spôsob vyjadrovania sa, tvoj typ PR, marketingu, kampaní a podobne – pozor, toto je ľahko skopírovateľné a ťažko sa to chráni, tak buď vždy o krok vpred a plánuj s predstihom!
- Ak si chceš digitálnu identitu strážiť, zváž si kedy ju máš „v rukách“ (si na svojej doméne, na svojom webhostingu, vo svojom systéme atď.) a kedy ti niekto môže jednoducho zrušiť celú tvoju identitu tým, že vo svojom systéme, službe či aplikácii zmení podmienky na také, s ktorými nesúhlasíš, zakáže ti dôležité video kampane na nejaký vonkajší podnet (konkurencie?) alebo jednoducho zruší celú službu.
Biznis, ktorý ťa živí, by rozhodne nemal mať takéto riziko!
2. Ochrana know-how
Keď už podnikáš, tak vieš, že úspech je tvrdá drina. Prvotné projekty a nápady si už veľakrát vylepšil, zmenil a prispôsobil trhu. Vieš, čo zákazníci očakávajú, ponúkaš kvalitu a neustále pracuješ na zlepšovaní. Máš vlastné postupy práce, vlastné výskumy, vylepšenia, formy grafického stvárnenia a komunikácie značky, ktoré sú účinné a prinášajú výsledky.
Toto všetko sa dá zjednodušene nazvať „know-how“. Anglické slovíčko, ktoré výstižne znamená „vedieť ako“. Zahŕňa pod seba všetko to, čo je v reťazci činností od tvojho nápadu, cez realizáciu až k dodaniu zákazníkovi. Vrátane vecí ako vybavovanie reklamácií, efektívne plánovanie, doplnková starostlivosť o klientov a iné.
Určite uznáš, že ak ti niekto vezme tvoje vedomosti, plán vývoja, kampaní či expanzie, tak ťa môže pripraviť o biznis a nevojde ti ani do skladu s tovarom.
Na Slovensku nie je know-how chránené vcelku ako také, iba niektoré jeho časti. Povedzme si však k tomu zopár tipov:
Výhoda virtuálneho Slovenska je, že už je v ňom dostatok informácií v zrozumiteľnom jazyku. Jedným z možných zdrojov je napr. portál, ktorý sa venuje ochrane duševného vlastníctva. Určite ti pomôže zorientovať sa [https://www.dusevnevlastnictvo.gov.sk/web/guest/know-how].
Sám vidíš, že know-how či značku je dosť zložité pomenovať. Ale nech ťa to neodradí. Hľadaj vo virtuálnom Slovensku právne poradenstvo, ktoré ti pomôže zadefinovať know-how tvojej firmy a zabezpečiť ho pred odcudzením alebo zneužitím. Je takisto viacero právnických firiem, ktoré sa na Slovensku špecializujú na ochranu značky či ochranu know-how. Určite sa ich však spýtaj, či vedia riešiť aj oblasť domén!
Predbehni čas aj možných zlodejov a drž sa zlatého pravidla pre ochranu značky a know-how – chráň a zabezpeč si všetko, čo môžeš!
[009] Tri nevyhnutné kroky na zabezpečenie webu
pridané: 24.11.2020, aktualizované: 30.11.2020
Viac než 100 000 webov na celom svete denne podľahne hackerskému útoku – teda niekto (alebo niečo) nejakým spôsobom naruší ich bezpečnosť. Nie je to vôbec malé číslo. Veď aj v online priestore sa dnes obchoduje, točia sa reálne peniaze a vymieňajú sa dáta, príležitostí pre útočníkov je teda neúrekom.
Navyše mnohé firmy v súčasnosti majú iba virtuálne sídla a teda služby poskytujú výlučne vo virtuálnom svete, bez nutnosti mať ich aj v tom reálnom. Preto je internet lákadlom čoraz väčšieho počtu novodobých zločincov. Tí môžu kradnúť a zneužívať citlivé údaje, vykonávať podvodné nákupy, zneužívať weby na nejakú špinavú kampaň a podobne. Pre začiatok si pozri toto video:
Tak ako si v reálnom svete zabezpečuješ dom, byt či inú nehnuteľnosť proti vlámaniu a krádeži, aj vo virtuálnom svete existujú základné a pokročilejšie prvky na zabezpečenie tvojho webu.
Krok 1: Zabezpeč si doménu
Ako sme už viackrát spomínali, tvoja doména je evidovaná v registri – teda u správcu domén. Na Slovensku je to SK-NIC. A ten poskytuje možnosť zabezpečiť si doménu doplnkovou službou s názvom DNSSEC. Nie je potrebné technicky rozumieť ako táto služba funguje. Dôležité je najmä pochopiť, prečo je potrebná a aké benefity prináša jej aktivácia na tvojej doméne. Jednoduché vysvetlenie DNSSEC nájdeš na príslušnej stránke nášho webu.
Ako DNSSEC získaš? Stačí, ak požiadaš svojho registrátora a on ti už všetko zabezpečí.
Krok 2: Chráň si webovú komunikáciu
Vývoj internetu priniesol potrebu zabezpečenia komunikácie medzi zákazníkom a e-shopom. Zabezpečenú komunikáciu si predstav ako rozhovor v dôvernej miestnosti v banke, kde prechádzaš podrobnosti úveru alebo výšku svojho konta s bankovým úradníkom. Miestnosť je uzatvorená, a čo sa v nej povie, vedia iba tí v nej. Na webe je to však presne naopak – všetko je štandardne otvorené každému, kto počúva.
Preto vznikla potreba zabezpečenia komunikácie medzi webom a jeho klientom – aby nikto nemohol odchytiť, čo sa predávajúceho pýtaš, čo kupuješ, ako platíš, kde ti má kuriér poslať tovar atď. Obdobne to platí aj smerom ku klientovi. Sám uznáš, že sú to citlivé informácie, ktoré nie je dobré zdieľať s celým svetom.
Určite to však už poznáš – vo webovej adrese sa to zobrazuje ako HTTPS, kde je dôležité to „s“ na konci (z anglického „secure“, teda „zabezpečený“) – áno, bez „s“ je to nezabezpečené, so „s“ je to chránené cez SSL.
Ako dostať SSL na svoj web? Vo vyhľadávačoch nájdeš množstvo ponúk. Stačí zadať „SSL“ – pozri si recenzie a nainštaluj, čo treba. Existujú riešenia zadarmo alebo platené, avšak s podporou. Ak je toto nad tvoje schopnosti, požiadaj o asistenciu svojho poskytovateľa webhostingu, resp. registrátora. O nich už vieš aj z našich predošlých videí a mali by vedieť čo a ako.
Krok 3: Zabezpeč si vstup do účtov na webe
Ak web obsahuje čokoľvek citlivejšie (osobné údaje, bankové transakcie, možnosť kúpy tovaru atď.), určite pre prístup klienta do účtu používaj minimálne dvojstupňové overovanie! V odbornom jazyku sa to volá dvojfaktorová autentifikácia (známa aj pod skratkou 2FA). Znamená to, že pri prihlasovaní sa do systémov či aplikácií je po zadaní štandardného hesla vyžiadané napr. ešte zadanie kódu z iného zariadenia, typicky mobilu, kam ti bolo poslané formou SMS.
A prečo táto „oštara“? Heslo sa totiž dá uhádnuť alebo rôznymi spôsobmi „prelomiť“. Útočníkovi však bude pri druhom kroku chýbať tvoj resp. klientov mobil, aby mohol zadať kód a dovnútra sa teda nedostane.
Vlož do vyhľadávača výraz „dvojfaktorová autentifikácia“ a preskúmaj ponuky. Čas a zdroje, ktoré venuješ lepšiemu zabezpečeniu webu či e-shopu, ti v budúcnosti môže ušetriť tisíce eur.
A na záver – zabezpečenie domény, komunikácie a webu ako takého vytvárajú pozitívny obraz o tebe a tvojom e-shope. Zákazník vidí, že systematicky pracuješ na kvalite a bezpečnosti. Nezaspi však na vavrínoch – tejto oblasti musíš priebežne venovať určitý čas, pretože všetko sa neustále vyvíja a určite nechceš prísť kvôli nedbanlivosti o hodnoty, ktoré si si už vo virtuálnom priestore vybudoval.
Toto samozrejme nie je všetko, čo je možné spraviť, ale rozhodne to patrí medzi tie najdôležitejšie veci pre bezpečnejšie fungovanie webu. Tak smelo do toho!
[008] Tri spôsoby komunikácie s klientmi na internete
pridané: 12.11.2020, aktualizované: 16.11.2020
Ako sa pozdravíš svojim klientom na internete, keď ich nestretávaš osobne? Ako im ponúkneš svoju službu či produkt? Ako ich oslovíš a vysvetlíš, aké výhody má to, čo ponúkaš?
To, že si na internete, sa práve pre oblasť obchodu môže javiť ako nevýhoda, keďže nemáš žiadny priamy kontakt so zákazníkom.
Opak je ale pravdou. V reálnom svete dostaneš ponuku iba vtedy, keď si prítomný v obchode alebo ťa predavač osobne vyhľadá. V tom virtuálnom však niečo ako otváracie hodiny neexistuje. Klient môže nakupovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni a ty rovnako ponúkať 24/7. A je jedno, kde sa reálne nachádzaš. Takže otázkou je len to, ako komunikovať so zákazníkom. Pre začiatok si pozri toto video:
Nechceme ti tu vymenovávať všetky spôsoby komunikácie s klientmi ako sú billboardy, letáky či iné obdobné veci. Budeme hovoriť iba o komunikácii vo virtuálnom svete.
1. E-mail
Prvým komunikačným spôsobom je starý dobrý e-mail. Posielať ho existujúcim zákazníkom je vysoko účinný nástroj. Daj si ale pozor, aby nekončil v priečinku spam. Ošetri si to pri registrácii klienta a v podmienkach. Stačí vhodným spôsobom doplniť potvrdenie možnosti zasielať reklamné správy. E-maily totiž nemôžeš posielať hocikomu, prijímateľ musí s takouto správou vopred súhlasiť.
Oslov stálych klientov a ponúkni im nový produkt či službu spolu s malou výhodou pre stáleho zákazníka.
Táto komunikácia sa už dnes nerieši posielaním jednotlivých e-mailov, ale nástrojmi na ich hromadné posielanie. Tieto nástroje ti pomôžu využívať šablóny, osloviť každého zákazníka menom a priezviskom a dokonca mu ponúknuť aj individuálne výhody. Takisto ti poskytnú štatistiky prečítania, vytváranie skupín a podobne. Ďalšie informácie a konkrétne nástroje hľadaj opäť na internete.
Nástrojov na hromadné e-maily je dnes mnoho, preto si treba dobre vybrať. Sústreď sa na jednoduchosť ovládania a funkcionalitu. Daj veľký pozor na to, či daný nástroj spolupracuje s TOP svetovými poskytovateľmi voľných e-mailových účtov ako Google. Pokiaľ nie, tvoje e-maily pravdepodobne skončia v spame a dotyčný si ich nikdy neprečíta.
Pozri si recenziu niektorých takýchto nástrojov napríklad na webovom sídle fastcentrik.sk
Ak chceš podrobný návod na vytváranie e-mailových ponúk, pozri si článok na webovom sídle vojkovsky.sk.
2. Videoreklama
Existujú aj iné formy virtuálnej reklamy, ale svet súčasných moderných ľudí je najmä o videách. Preto komunikuj tými spôsobmi, ktoré používajú.
Inzercia vo virtuálnom svete vo forme videoreklamy rastie. Pri dobrej kombinácii obrazu, zvuku a slov môžeš byť vďaka nej na internete víťazom. Ak sa tvoje video stane virálnym – teda samovoľne šíreným – objednávky sa budú len hrnúť. A to predsa chceš. Už sa ti v hlave zobrazujú top videá, ktoré vládnu internetu? Sú chytľavé? Majú dobrý nápad? To je presne ono! Možno premýšľaš, aké otravné je, keď na internete sleduješ video a preruší ho krátka reklama. Áno, aj keď ju „len tak strpíš“, predsa ti z nej v hlave niečo ostane – a teda ponuka dorazila do cieľa.
3. Blog
Keďže internet je plný ponúk, ľudia hľadajú recenzie, názory, blogy, ktoré píšu niečo o produktoch či službách, ktoré ich zaujímajú.
A čo povie blog klientom e-shopu? Okrem toho, že prináša lepšie zaradenie webu do vyhľadávačov, poskytuje odbornosť a zároveň unikátnosť k tomu, čo ponúkaš. Lebo suchých čísiel a údajov je nepreberné množstvo, internet je nimi zahltený a klient potom len ťažko hľadá, čo vlastne chce.
Blogeri sú rôzni – začiatočníci, skúsenejší, kvalitnejší, aj takí „len akože“. Ak nevieš ako začať, môžeš niektorého požiadať o spoluprácu alebo sa pozrieť ako to robia a písať blogy sám. Začni uverejňovať na miestach s vysokou návštevnosťou, ale nezabudni blog umiestniť aj na svojom webovom sídle či e-shope. Ako už určite vieš, vyhľadávacie nástroje na internete fungujú aj podľa kľúčových slov. Ak nájdu tvoj produkt či službu v blogu, jeho hodnota vzrastie.
Spojením videa a blogu sa tvorí tzv. vlog. Aj v tejto branži už máme borcov, ktorí z pozície autority alebo popularity komentujú či hodnotia produkty, služby, zážitky a tak ďalej. Možno je toto tvoja cesta…
Komunikácia a interakcia s klientom je všadeprítomná aj vo virtuálnom svete. Klient totiž chce vedieť čo kupuje a ty chceš zase komunikovať ponuku.
Rada na záver: Spolu s odborníkmi si nastav aj to, kedy zasielaš osobný e-mail alebo vysielaš svoju reklamu. Čas na internete je síce neobmedzený, ale vnímavosť ľudí na ponuku je iná ráno, iná na obed a iná večer.
[007] Štyri možnosti ako lepšie poznať klientov
pridané: 4.11.2020, aktualizované: 5.11.2020
Ak prevádzkuješ internetový obchod, mal by si mať aj záujem spoznať svojich klientov. Jednak ti môžu poskytnúť spätnú väzbu a okrem toho môžeš zistiť čo chcú, resp. čo im chýba. Je preto dobré s nimi komunikovať a zisťovať ich potreby, požiadavky, aj názory. Pre začiatok si pozri toto video:
Mnohí obchodníci sa zamýšľajú nad tým, ako zisťovať obchodne dôležité informácie o klientoch, ktorí navštívili ich e-shop (alebo aj iné webové sídlo). V snahe vylepšiť ponuky obchodov a správne pochopiť zákazníkov preto používajú množstvo analytických nástrojov. Analytické nástroje sú programy, ktoré podľa presne určených kritérií zaznamenávajú správanie návštevníkov tvojho internetového obchodu alebo aj tvojho prezentačného webu.
Môžeš napríklad zisťovať, či sú tvoji klienti zo Slovenska alebo zo zahraničia. Ktoré ponuky čítajú, kam najprv na tvojom webe idú, aké zariadenia na prístup do internetu používajú, či už tvoj web navštívili aj predtým atď. Ďalšou z možností je zamerať sa na čas strávený na tvojom webe, prípadne zistiť, ktorý produkt sa najlepšie predáva.
Ponúkame ti niekoľko možností, ako lepšie spoznať svojich klientov:
1. Spätná väzba
- Poskytni klientom možnosť poslať ti spätnú väzbu. Minimálne si daj na web nejaký kontakt (e-mail či telefón).
- Zriaď si prípadne v internetovom obchode formulár, kde dáš klientom možnosť vyjadriť svoj názor, napísať návrhy na vylepšenia tvojich produktov, či obchodu ako takého. Toto je výborný spôsob, ako spoznáš potreby zákazníkov, ale hlavne vytvoríš interakciu a tvoj e-shop budú považovať za výrazne priateľskejší a osobnejší. Nikto predsa nemá rád nakupovanie u nejakého anonyma.
- Pozor však na spam (chráň sa!) a zbytočné verejné provokácie.
2. Analytické nástroje
- Používaj tie nástroje, ktoré vieš spustiť rovno na internetovom obchode.
- Analytické nástroje sú automatizované a tvoje výberové kritériá vedia spracovať rýchlo. Jedným z najrozšírenejších je napr. Google Analytics, ale nájdeš aj iné. Mnohé sú aj do určitej úrovne zadarmo. Takýto nástroj dokáže doslovne počas niekoľkých sekúnd zanalyzovať návštevníkov webu tvojho internetového obchodu.
- Čo ale musíš zvládnuť je určiť si, ktoré kritériá potrebuješ o klientoch vedieť. Že prečo? No predsa preto, aby si im ponúkol čo najlepší produkt a správne ich k nemu naviedol. Opäť sú k tomu rôzne inštruktážne videá alebo aj experti, ktorí ti poradia čo a ako, len si ich nájdi. Viac napr. o Google Analytics si o môžeš prečítať na tomto odkaze.
3. Sociálne siete
- Keď už máš svoj funkčný web, využívaj sociálne siete na propagáciu seba resp. svojich produktov. Tieto siete majú opäť nástroje na zisťovanie, kto navštívil tvoj profil, ako ti rastú „lajky“ a podobne.
- Navyše tu môžeš s dotyčnými aj priamo interagovať, ale pozor, mnohí to nemajú radi, takže opatrne. Rozhodne si však môžeš pozrieť ich profily a hneď budeš vedieť viac.
- Pozor, sociálne siete vyžadujú ďaleko viac častej interakcie, ak to nebudeš stíhať, tak si dobre zváž, či do toho ísť. Počíta sa tam napr. aj rýchlosť odpovedania. Mŕtvo vyzerajúca stránka na sociálnej siete je opak dobrej prezentácie.
4. Referencie
- Zákazníci sa tiež často boja, či nejde o podvodný e-shop. Pýtaj si od klientov hodnotenia svojich produktov či služieb. Aj kritika je v tomto prípade cesta k zlepšovaniu, stačí pripraviť jednoduchý dotazník.
- Táto forma je však dosť osobná, preto ponúkni za vyplnenie dotazníka nejakú motiváciu, napr. drobný darček alebo nejaký typ zľavy. Nestojí ťa to veľa, ale môžeš veľa získať.
- Zo skúseností vieme, že v niektorých prípadoch samotní klienti poradili predajcom zlepšenia či nové produkty, ktoré mnohým e-shopom raketovo zvýšili príjmy. A takéto hodnotenia môžeš zároveň používať na svoju prezentáciu, lebo recenzie obchodov sú najmä pre nových klientov vítaná vec na overenie dôveryhodnosti.
- Referencuj svoje hodnotenia cez renomované weby alebo ich určite prezentuj na svojom webe.
- Nepodvádzaj, klienti na to prídu a jediná takáto mediálna správa ťa môže zničiť.
Vymenovali sme niekoľko možností, reálne ich je však ďaleko viac. Internet je takmer neobmedzený, stačí len hľadať či inšpirovať sa skúsenejšími. My ťa môžeme povzbudiť tým, že na Slovensku máme dnes už veľa výborných odborníkov na prácu s klientmi či marketing. Vedia ti pomôcť, poradiť, ale aj presne definovať cieľové skupiny.
Sme v dobe, kedy je už predaj cez internet nutnosť a čím skôr sa pridáš, tým pripravenejší v budúcnosti budeš.
[006] Šesť funkcií, ktoré musí zvládať internetový obchod v 21. storočí
pridané: 30.10.2020, aktualizované: 3.11.2020
Nakupovanie cez internet sa v dnešnej dobe teší obrovskej popularite. Od nákupov v kamenných predajniach sa diametrálne odlišuje, preto sa prevádzkovatelia e-shopov musia tejto skutočnosti prispôsobiť. Pre začiatok si pozrite toto video:
V „normálnom“ obchode reálneho sveta si zákazník môže tovar obzrieť, fyzicky chytiť do rúk, vyskúšať a následne kúpiť. V internetovom obchode je podstatné mu toto všetko nahradiť dostatočným opisom, akousi virtuálnou prehliadkou, ktorá mu podá vyčerpávajúce informácie o zvolenom produkte či službe. Čo by však ešte mal mať dobrý e-shop? Týchto 6 vlastností:
1. Kvalitná prezentácia produktu či služby
V obchodoch v reálnom svete nakupujeme aj na základe zmyslových vnemov – zrak, hmat a podobne. V e-shope ich musíš zákazníkovi všetky nahradiť. Napríklad zraku poskytneš kvalitnú fotografiu produktu z rôznych strán, video alebo 3D zobrazenie. Hmat možno zákazníkovi nahradiť detailným popisom materiálového zloženia produktu. Nezabudni pritom na veľkosť, hmotnosť či iné špecifikácie a popisné informácie.
Dbaj na to, aby bola prezentácia produktov zaujímavá a nápaditá. Originálne videá často pomáhajú k predaju. Spomeň si na vtipné reklamy rôznych produktov na internete či v TV. Aj tu ti poradíme – vyhľadaj si na internete rôzne programy či aplikácie na tvorbu videí a prezentácií. Je toho naozaj veľa a mnohé sú zdarma – stačí si vybrať a začať tvoriť. Ak to sám nevieš, na internete sú aj mnohí, ktorí ti to poskytnú ako službu. Investovaný čas ti prinesie očakávané výsledky.
2. Jednoduchý spôsob platby
Spôsob platby je pre zákazníkov veľmi dôležitý. Niekto preferuje online platbu kartou či prevodom na účet, iný zase dobierku. Je preto dôležité ponúknuť viacero možností platby.
Platí však pravidlo – čím jednoduchšie a rýchlejšie riešenie ponúkneš, tým spokojnejší bude tvoj zákazník. V dnešnej dobe bezkontaktných platieb či platieb telefónom (či nebodaj hodinkami!) je toto veľmi podstatná funkcia tvojho obchodu.
Platobné brány sú dostupné u rôznych poskytovateľov, ale pozor! Keďže hovoríme o peniazoch, prever si každého dodávateľa služby, s ktorým ti má platby zabezpečovať. Nie každý je totiž poctivý a korektný – hľadaj referencie, vnímaj ako komunikuje, jednoducho to, čo vlastne riešiš pri svojom e-shope.
3. Efektívna doprava
Ak si si už niečo cez e-shop objednával, iste nám dáš za pravdu, že zlý kuriér alebo neskoré dodanie = NIKDY VIAC TAM NEBUDEM NAKUPOVAŤ!
Sledovanie zásielky je nevyhnutnosťou, určite zašli zákazníkovi notifikáciu o odoslaní resp. odovzdaní kuriérovi. Daj si preto záležať na výbere prepravnej spoločnosti, zákazníci chcú vopred vedieť kedy majú kuriéra čakať – vyber takého, u ktorého to funguje. A nezabudni, že prevzatie na pobočke alebo nejakom osobitnom mieste, napríklad balíkomate, je tiež pomerne obľúbená forma a pobočka šetrí zákazníkovi aj peniaze. Nie každý chce totiž platiť kuriéra.
Môžeš tiež ponúknuť dopravu zadarmo pri nákupe nad istú sumu peňazí – toto zákazníci milujú!
4. Registrácia zákazníkov
Chceš mať stálych zákazníkov, s ktorými sa dá pracovať, ale pri objednávaní tovaru musia vždy dookola vypisovať údaje o sebe, tú istú adresu, telefón či e-mail? Ponúkni im pomoc – registráciu. Vďaka nej si jedným klikom vyplnia všetky údaje potrebné k platbe či dodávke tovaru. Daj im možnosť uviesť aj viac adries, lebo bývať niekde a prevziať si tovar inde sú častokrát dve rôzne veci.
Určite nezabudni poskytnúť prehľad predchádzajúcich objednávok a môžeš pracovať aj s výhodami pre stálych zákazníkov ako zbieranie kreditov.
Pozor, registrácia však nesmie byť podmienkou kúpy tovaru, nie každý zákazník rád necháva niekde svoje osobné údaje. A keď už sme pri tom, pozor pri registrácii na ochranu osobných údajov, dodržanie zákonných podmienok a celkovo bezpečnosť tvojho webu.
5. Jasné reklamačné podmienky
Aj napriek tomu, že ponúkaš skvelú službu či tovar, chybička sa môže stať, prípadne zákazníkovi tovar nesadne. Najmä ak ide o spotrebiteľa, si zo zákona povinný tovar v stanovenej lehote prebrať späť. Je jedno či to chceš alebo nechceš, zákon je tu jasný. Tak buď proaktívny a navrhni výhodnejšie spôsoby reklamácie či spätné prevzatie tovaru. Napríklad, že kuriéra zaplatíš ty.
Starší a skúsenejší e-shopperi ti isto potvrdia, že táto malá ponuka z teba razom vytvorí dôveryhodný internetový obchod, kde ľudia radi chodia. A neboj sa, reklamovať bude naozaj len malé percento zákazníkov. Väčšina vie, čo chce.
Ešte k tým obchodným podmienkam – tu je legislatíva neúprosná – zákazník musí byť informovaný o podmienkach a musí s nimi súhlasiť. A nielen o obchodných, ale napr. aj o ochrane osobných údajov, ak máš registráciu klientov. Tak to tam napíš jasne a zrozumiteľne a daj mu možnosť zakliknúť súhlas. Ak mu poskytneš aj prehľadné krátke popisy typických situácií, známe aj ako „často kladené otázky“, tzv. FAQ, určite to iba zdvihne tvoju kredibilitu.
6. Neustála pomoc zákazníkom
Je niekoľko funkcií, ktoré ti pomôžu byť aktívne nápomocný tvojim klientom. Môžeš napríklad ponúkať poradenstvo prostredníctvom online chat-u či call centra a podobne.
Nezabudni však najmä na svoj web umiestniť kontaktné údaje. Na otázky sa snaž reagovať rýchlo, bez ohľadu na to, či ide o telefonát alebo e-mailovú otázku. Dostatok jasných informácií v e-shope znižuje potrebu zákazníka niekam volať, preto by si mal svojmu webu a jeho príprave po obsahovej stránke venovať dostatok času.
Existujú aj nástroje, ktoré reagujú na nečinnosť zákazníka, resp. keď váha s výberom produktu. Ide o tzv. chatovacie alebo podobné „pop-up“ okná, ktoré automaticky vyskočia niekde dole v rohu s otázkou: „Ako vám môžem pomôcť?“ Ale pozor, neprežeň to – nikto nechce ako prvú vec pri vstupe do e-shopu zatvárať okná v popredí.
Keď sa budeš venovať svojmu e-shopu naplno, sám spoznáš, čo je potrebné zlepšiť. Určite cez analytické nástroje sleduj, na ktorých stránkach tvojho webu sa zákazníci najčastejšie pohybujú, čo čítajú, ako postupujú. Budeš vedieť čo zlepšiť. O tom si však povieme v nasledujúcich videách.
[005] Šesť rád ako vytvoriť internetový obchod
pridané: 21.10.2020, aktualizované: 22.10.2020
Internet ponúka v dnešnej dobe takmer neobmedzené možnosti. Okrem zábavy, vzdelávania a kontaktu s blízkymi či priateľmi je internet aj obrovským virtuálnym trhoviskom. Na začiatok si pozri toto video:
Spočiatku internetový predaj vyzeral úplne inak ako dnes. Ponuky sa zasielali priamo do e-mailových schránok. Slováci boli najprv nedôverčiví, neradi kupovali tovar „naslepo“. Ale vývoj nezastavíš a na prelome tisícročí sa tieto ľady roztopili. V súčasnosti už máme vo virtuálnom Slovensku desaťtisíce e-shopov.
Len pre zaujímavosť – jeden z najbohatších ľudí planéty je majiteľ e-shopu Amazon a volá sa Jeff Bezos.
Čo je to vlastne internetový obchod?
Je to predajné miesto vytvorené na internete, teda vo virtuálnom priestore, fungujúci „na diaľku“. Skrátene sa označuje aj ako e-shop. Nemá steny, podlahy, okná či dvere, ani otváracie hodiny. Opakom internetového obchodu je obchod klasický, hovorovo nazývaný „kamenný“, ktorý vidíme a vieme sa ho (resp. tovaru v ňom) dotknúť.
Internetový obchod je spravidla špeciálny typ webového sídla, v ktorom si zákazník môže vybrať tovar, naložiť ho do virtuálneho košíka a zaplatiť. Typicky je poskytnutý prostredníctvom tvojej vlastnej domény, ktorá sedí s názvom tvojej firmy či produktov.
Kedysi bola tvorba internetového obchodu veľmi náročná a časovo zdĺhavá programátorská práca. Každý obchodník si vytváral svoj vlastný e-shop. Dnes je to však oveľa jednoduchšie. Je mnoho nástrojov a služieb, ktoré stačí jednoducho využiť.
Ak uvažuješ, že by bolo fajn vyskúšať si takýto predaj vo virtuálnom priestore alebo je to pre teba dokonca nutnosť, tu je 6 rád ako začať s internetovým obchodom a vyhnúť sa zbytočným chybám:
1. Dobrý produkt = dobrá identita = dobrá doména
Čo najskôr si zvoľ a zaregistruj svoju doménu, aby sa tvoj internetový obchod spájal s tebou a tvojimi službami či produktami (ako zaregistrovať doménu nájdeš tu). Mnoho podnikateľov na to nemyslí, začnú podnikať a keď už zvažujú prechod do virtuálneho sveta, nimi vytipovaná doména je už dávno zaregistrovaná. A získať práva od dotyčného nie je práve ľahké, ani lacné.
Pri zriadení internetového obchodu je registrácia domény minimálny náklad, preto tu platí pravidlo – nešetri, investuj!
Myslíš, že stačí obdobné riešenie na sociálnej sieti? Nestačí, lebo tam diktuje pravidlá niekto iný a ten ich môže meniť ako chce. Ak si ešte nezažil zablokovanie z dôvodu nejakého podnetu (napr. od tvojej konkurencie), tak takúto skúsenosť ti neželáme.
2. Preskúmaj svoje možnosti
Dnes je na internete veľa nástrojov na tvorbu e-shopov. Internetový obchod si môžeš dať naprogramovať na mieru alebo kúpiť šablónu či celú aplikáciu, do ktorej jednoducho „nahádžeš“ svoju ponuku a začneš predávať. Alebo môžeš dokonca frčať na internetovom obchode niekoho iného – väčšieho.
Každá alternatíva má svoje pre aj proti. Daj si čas a pre každú alternatívu si napíš klady aj zápory. Nezabudni preskúmať možnosti platby, aktualizácie softvérov a technickej podpory daných riešení.
3. Internet nepozná hranice
Nezabudni svojmu obchodu pridať minimálne jednu jazykovú mutáciu. Tvoj web môžu predsa navštíviť aj klienti hovoriaci iným jazykom. Dobrá jazyková mutácia zvyšuje šance na úspech, resp. úspešný nákup! Pre návštevníka si potom zaujímavejší a dôveryhodnejší.
Samozrejme, závisí aj od typu tovaru či služby. Ako jazyk zvoľ angličtinu, je najuniverzálnejšia.
Ak ju náhodou neovládaš, nejaký online prekladací nástroj (napr. Google Translator) ti pomerne slušne preloží, čo potrebuješ.
4. Dbaj na vzhľad a použiteľnosť
Internetový obchod je tvoj virtuálny výklad a prezentácia. Dbaj na to, aby vyzeral príjemne, mal dobrú grafiku, no najmä aby bol používateľsky jednoduchý. Zákazník chce nakupovať rýchlo a efektívne.
Ak mu nevieš poslať tovar kuriérom, ale pošleš ho zaplatiť šekom na poštu, rozlúč sa s tým, že si u teba nakúpi… Rovnako ak mu základné informácie niekde schováš alebo nedáš vôbec. Internetový obchod má totiž nákup uľahčiť a ušetriť čas, nie opačne. Jasne, stručne, výstižne!
5. Dôvera buduje vzťahy
Mysli na dôveryhodnosť svojho internetového obchodu. Tak, ako v kamennej predajni stály zákazník pozná predajcu, vedúceho predajne, pozná adresu obchodu – rovnako aj dôveryhodný internetový obchod musí mať uvedené kontaktné údaje, komu patrí, všeobecné obchodné podmienky, reklamačný poriadok, spôsoby platby či spôsoby doručenia tovaru. Toto všetko prispieva ku kredibilite tvojho e-shopu a zvyšuje šance na úspech.
Dôležité je, aby zákazník pred ukončením objednávky všetko jasne videl – za čo platí, koľko platí, aké zľavy má, čo si nastavil z možností doručovania, platenia atď.
6. Responzívny web
Toto je dnes nutnosť a absolútny základ. Väčšina nákupov sa dnes uskutočňuje prostredníctvom mobilných zariadení – primárne smartfónov. Webstránky je preto nutné prispôsobiť prehliadačom, displejom a rozmerom týchto zariadení. To je responzívnosť.
Neboj sa, väčšina šablón na tvorbu e-shopov je naprogramovaných aj pre responzívnosť. Keď budeš vyberať šablónu alebo program na tvorbu e-shopu, mysli na to. A mysli aj na to, ako bude tvoja ponuka vyzerať na malom displeji – drobné detaily nikto neuvidí.
Pokrok si cestu nájde a tak sa tvorba e-shopov stala obživou tisícov firiem a živnostníkov, ktorí denne zdokonaľujú tento nástroj na predaj. Stačí si do prehliadača hodiť slovné spojenie „tvorba e-shopu“ a môžeš si vyberať.
Dnes je pre uľahčenie tvojej práce s internetovým obchodom naprogramovaných aj množstvo doplnkov (tzv. pluginov) so službami, ktoré ti pomôžu tvoj e-shop obohatiť o rôzne špecialitky.
Rada na záver:
Nezabudni, že je dobré dvakrát merať a raz strihať. Radšej si najprv prejdi a vyhodnoť všetky možnosti. Dôkladne zváž na čo konkrétne potrebuješ internetový obchod. Že si to už počul? Tak schválne:
Je rozdiel chcieť predávať 5 produktov alebo 3 000. Aj podľa toho je potrebné zvážiť, ktorý e-shop by si si mal zriadiť a ako by mal vyzerať. Dnes máš možno zopár produktov, ale v budúcnosti možno plánuješ narásť tak, že budeš ponúkať stonásobok. Over si (prípadne sa opýtaj tvorcu tvojho e-shopu), či tebou vybrané riešenie zvládne taký nápor.
Chceš mať klientsku zónu? Z pohľadu práce so zákazníkmi je to super, ale budú tam osobné údaje – akú bezpečnosť má tvoje riešenie?
Takže uvažuj a až potom sa pusti do niektorého z riešení. Lebo vracať sa späť je vždy ťažšie a čas a námahu ti už nikto nevráti.
Pokiaľ si sa po tomto rozhodol, že podnikanie na internete je pre teba to „pravé orechové“, my ťa v tom môžeme iba povzbudiť. Určite ti však prinesieme aj ďalšie zaujímavosti, ktoré ti pomôžu na dobrodružnej ceste virtuálnym Slovenskom!
[004] Sedem rád ako vytvoriť dobrý biznis plán
pridané: 14.10.2020, aktualizované: 15.10.2020
Pustiť sa do podnikania je zásadným rozhodnutím, ktoré môže ovplyvniť tvoj život pozitívne i negatívne. Každopádne, môže to byť ohromné dobrodružstvo. Pokiaľ študuješ alebo ukončuješ štúdium, vraciaš sa z materskej alebo ťa tvoja súčasná práca jednoducho nebaví – vyskúšaj si podnikanie! Na úvod si pozri toto video:
Vymyslieť, čo bude predmetom tvojho podnikania, môže byť ťažký oriešok. Ale aj keď si presvedčený, že to, čo si vymyslel, musí byť bomba, daj na radu skúsenejších a radšej si svoj nápad over predtým, ako doňho zainvestuješ.
Štandardom pred začatím podnikania je napísanie dobrého podnikateľského plánu
Na čo ti je podnikateľský plán? Podnikateľský plán ti pomôže:
1. Stanoviť si priority
- Čo chceš vlastne robiť? Toto musíš mať premyslené už od začiatku.
- Zisti, či tvoj produkt alebo službu už niekto ponúka. Ak áno, tak sa pýtaj zákazníkov, ktorí majú podobný produkt na výhody, nevýhody, s čím boli spokojní a čo by naopak chceli vylepšiť. To ti pomôže. Volá sa to prieskum trhu.
- Čím chceš začať? Aký bude tvoj druhý krok? Koľko času ti tieto kroky zaberú? Samozrejme, môže to trvať aj roky, ale mal by si si aspoň rámcovo určiť postupnosť.
- Aj tu ti vie pomôcť internet. Hľadaj, čítaj a vylepšuj svoju ponuku.
2. Odhadnúť koľko chceš zarobiť a čo ťa to bude stáť
- Rozmýšľaj najmä o prvých rokoch – teda koľko peňazí potrebuješ na začatie podnikania a koľko očakávaš, že získaš predajom. Čo nevieš, odhaduj alebo pohľadaj niečo podobné.
- Nezabudni, že aj úspech treba plánovať. Stanov si čas alebo objem predaných produktov/služieb, ktorý budeš považovať za úspech alebo naopak, neúspech. Zapíš si tieto termíny a čísla – budú to tvoje merateľné ukazovatele.
- V procese riešenia biznisu neskôr je dobré sa na to pozrieť a revidovať svoje snahy – stanov si kedy to bude. Pokiaľ si stanovíš hranicu 1 000 predaných produktov za 6 mesiacov a v piatom mesiaci máš predaných sotva 150 kusov, je dobré sa zamyslieť a prehodnotiť biznis – zisti, čo robíš zle.
3. Nájsť cieľovú skupinu, pre ktorú je tvoj produkt určený
- Pre mládež? Študentov? Matky s deťmi? Dôchodcov? Športovcov? Je dôležité to vedieť, pretože sa ti bude mnoho vecí od toho odvíjať. Napríklad marketing či samotná tvorba textov a mnoho iného.
- Zisti si, či je po tvojom produkte/službe dopyt. Pýtajú si zákazníci to, čo ponúkaš? Alebo je trh nasýtený a podobných ponúk je tu prebytok? Samozrejme, ak je to úplná novinka, je to ťažšie, ale nájdi niečo podobné.
- Buď poctivý, neklam sám seba. Pokiaľ nie je ani potenciálny dopyt, nepredáš ani kus.
4. Odhaliť príležitosti a riziká tvojho nápadu
- Všetko má riziká a treba o nich vedieť, aby si nepumpoval ďalšie peniaze zbytočne. Zamysli sa hneď na začiatku, čo ťa môže zastaviť a čo môže zlyhať. Si od niečoho závislý?Nnapr. od nejakého dodávateľa? Hneď tu máš riziko, že ti zlyhá dodávka…
- Riziká priebežne sleduj aj neskôr, časom sa menia – pribúdajú alebo aj odbúdajú, nie je to vytesané na kameni.
- Zisti, v čom si lepší, iný, nájdi svoje výhody! Môžeš ich komunikovať, propagovať, stavať na nich kampane a prezentáciu a preto musíš vedieť, ktoré to sú. To ťa odlíši a otvorí ti dvere k úspechu.
- Ak si odhalil „muchy“ svojho produktu či služby, tak sa ich snaž čo najviac opraviť alebo vylepšiť. Konkurencia sa ťa bude snažiť práve na týchto „muchách“ vyradiť z hry. Buď preto pripravený na komunikáciu v prípade „protikampane“.
5. Pripraviť dobrý marketing
- Budeš tlačiť plagáty fyzicky alebo ich zavesíš na internet? Natočíš video alebo postačia len fotky? Potrebuješ platenú reklamu? Sociálne siete? Dobre si premysli, ako použiješ každé euro.
- Vráť sa k bodu 3 – cieľovej skupine. Každá hovorí iným jazykom, ináč komunikuje, na iné reklamy zaberá…
- Vráť sa aj k bodu 4 – komunikuj výhody, buď pripravený na protivníkov.
- Aj tu platí rada: „všetko je na webe.“ Hoď do vyhľadávača požiadavky na marketingové stratégie a vyberaj, nemusíš vymýšľať koleso.
- Drž sa rady, že slovenský dodávateľ je blízko, vie poradiť a vieš sa s ním v prípade potreby osobne stretnúť. Dobrý partner je v marketingu skutočne cenný.
6. Získať chýbajúce peniaze
- Máš málo peňazí? Je treba pritiahnuť investorov, presvedčiť banku k pôžičke peňazí, či získať grant napríklad z Fondu SK-NIC? Zaujímavý projekt s hlavou a pätou je iná káva, ako keď nevieš odpovedať ani na základné otázky.
- Vieš sa s niekým spojiť? Niekto môže mať produkt alebo službu, ktorá je skvelým doplnkom k tvojej, tak čo keby ste to potiahli spolu? Ale pozor na korektné podmienky, ľudia nie sú len dobrí.
- Dnes nie je problém získať financie, ale problémom býva dobre sa odprezentovať, mať reálne očakávania a predpoklady rastu. Investori alebo fondy radi podporia nápad, ktorý má potenciál. Na stretnutie musíš mať ale pripravené podklady – toto je ďalší dôvod prečo si zostaviť podnikateľský plán.
7. Ukáže pravé zrkadlo tvojho nápadu
- Dobrým plánom si proste musíš reálne zanalyzovať, či to má zmysel. Tu buď k sebe naozaj kritický a úprimný. Radšej sa poraď s viacerými skúsenými podnikateľmi, prediskutuj možnosti a až potom zainvestuj čas a financie.
- Podnikateľský plán nie je statická vec, priebežne sa mení ako sa vyvíja situácia – stále sleduj svoje ukazovatele, riziká a možnosti, aby si vedel, na čom si.
Takisto nezabudni na svoju virtuálnu identitu hneď na začiatku, napr. doménu, aby si neskôr neľutoval. Keď budeš úspešný na trhu, tvoja identita už bude prakticky naisto obsadená a jej získanie môže byť pre teba ďaleko zložitejšie a drahšie, tak načo to riskovať? Ale o tom sme už podrobnejšie hovorili v inom videu.
Na internete je dostatok rád a tipov, ako urobiť dobrý plán, no tiež nástroje či programy, ktoré ti pomôžu s kalkuláciami, alebo plánovaním nákladov na reklamu, či výpočtom minimálnej ceny produktu.
Pre ďalšie rady si pozri priamo tieto odkazy:
- podnikateľský plán: ako na to (Slovak Business Agency)
- pomôcť ti môže aj rozbehnisa.sk
- alebo sa poraď v Národnom podnikateľskom centre
[003] Päť krokov ako vytvoriť jednoduchý web
pridané: 7.10.2020, aktualizované: 7.10.2020
V predošlých častiach sme si priblížili pojmy ako virtuálna identita či doména, teraz sa však posuňme ďalej. Predpokladajme, že doménu už máš. Poďme si priblížiť spôsob, akým dostať tvoj obsah na web. Pozri si najprv video:
1. krok
Všetko, čo chceš umiestniť na svoj web, potrebuje priestor. Hovoríme o priestore na nejakom internetovom serveri, čo sa volá webhosting. Ak si ho zriadiš, budeš mať neustály prístup k tvojmu virtuálnemu priestoru.
V súčasnosti existujú aj na Slovensku desiatky poskytovateľov webhostingových služieb – stačí si len vybrať. Daj si do svojho vyhľadávača slovo „webhosting“ a odpoveď nájdeš rýchlo.
K zriadeniu potrebuješ vedieť aj to, aký veľký objem dát chceš „vložiť“ na svoj web. Od toho sa totiž odvíja veľkosť potrebného webhostingového priestoru (a prirodzene aj cena). A ak nevieš, tak pre začiatok si zvoľ nejaký ich štandard, určite sa to bude dať dodatočne zmeniť.
Na trhu nájdeš aj webhostingy zdarma – tie sa dajú spravidla využiť ak nepotrebuješ veľké množstvo dát. No pri väčšom objeme by si si mal urobiť malý prieskum trhu, mnohí poskytovatelia webhostingu totiž často ponúkajú rôzne akcie, výhodné balíčky či kombinácie služieb – určite si spomedzi nich niečo vyberieš.
2. krok
K webhostingu patrí aj e-mailová adresa. Určite si ju pýtaj! Za zavináčom (@) budeš mať niečo svoje vlastné a už aj to naznačí potenciálnym klientom tvoju (možno ešte len budúcu) profesionalitu.
3. krok
A teraz k webu – ak si úplný začiatočník, nechaj si radšej poradiť. Od známeho, od poskytovateľa webhostingu či z návodov na internete (kľudne zadaj „ako vytvoriť web“ do vyhľadávača). Ak si ale o niečo šikovnejší, existujú jednoduché online nástroje, s pomocou ktorých raz-dva urobíš slušnú webstránku – väčšinou sú výrazne intuitívne.
Vytvoreniu webu však predchádza niekoľko dôležitých vecí.
- Nad obsahom tvojho webu a jeho usporiadaním, štruktúrou. Zamysli sa najmä nad tým, aký typ webu to má byť? Iba informácie? Aj blog? Nejaká interakcia s čitateľmi? E-shop? Komunikačné fórum? Nebodaj sociálna sieť? Pri tomto je kľúčové hneď si povedať kto má byť čitateľ / používateľ tvojho webu – teda kto je cieľová skupina. Keď budeš vedieť, kto sú potenciálni používatelia tvojho webu, bude sa ti ľahšie pracovať na obsahu a kreovať web.
- Aké všetky základné časti má web mať? Hlavné menu majú spravidla všetky weby, rovnako tak aj nejakú stránku s informáciami o webe (alebo o tebe) a tiež stránku s kontaktmi. Môžeš tam mať aj novinky, články, galériu či knižnicu dokumentov. Samotný obsah sa dá pridávať aj neskôr, netreba všetko naraz. Mal by si ale aspoň rámcovo vedieť čo chceš. Začínaj od najmenšieho a najjednoduchšieho, pôjde to ľahšie.
- A keď už sme pri tom hlavnom menu – aké sú kľúčové slová, ktoré má obsahovať? Čo má návštevník alebo klient vidieť prioritne? Odporúčame nech to sedí s produktami alebo témou a hlavne nech je to intuitívne – kľudne si to otestuj v rámci rodiny alebo priateľov. Cieľom je zistiť, čo by očakávali po kliknutí na jednotlivé časti tvojho webu.
- Ako má vyzerať dizajn? Momentálne nemáme na mysli farebné prevedenie, ale logické usporiadanie obsahu, ktorý poskytuješ. Chaotické rozloženie webu znamená okamžitý odchod návštevníkov z tvojich stránok. Tu platí klasické pravidlo „menej je viac“, používateľ sa skrátka nesmie stratiť.
4. krok
Nájdi si tvorcu webu, teda webcreatora, ktorý tvoje zadanie zrealizuje. Na Slovensku máme veľa kvalitných tvorcov webov. Na webe SK-NIC nájdeš zoznam registrátorov, z ktorých mnohí poskytujú práve tieto služby a tiež poradenstvo.
5. krok
Alebo si toto všetko urobíš sám! Ako sme už spomínali, existujú jednoduché online nástroje, s ktorými dáš svojmu webu aspoň základnú formu. Pri tvorbe treba myslieť najmä na dve základné veci webu – bezpečnosť a prístupnosť (ak ti web robí niekto iný, tak žiadaj odpovede od neho):
Bezpečnosť
Jednoznačne o ňu treba dbať ak sa budú tvoji klienti prihlasovať dovnútra webu, ak v ňom budeš držať osobné údaje alebo realizovať finančné transakcie.
Rada: Bezpečnosť je kľúčová vec, nechceš sa objaviť v médiách ako hacknutý e-shop. Existujú štandardné balíkové produkty, ktoré si stačí prevziať do svojho webu. A GDPR musí v základoch poznať každý, ale aj tak je to jednoduché – ak mám o niekom údaje, musím ich chrániť a sprístupniť iba tomu, kto ich vidieť má.
Prístupnosť
Weby by sa mali kreovať s ohľadom na to, že každý by ich mal vedieť používať, teda aj starší ľudia s okuliarmi či človek cestujúci v autobuse. Treba preto myslieť na tzv. prístupnosť.
Rada: Základné veci sú v pravidlách WCAG 2.1, my sme ale pre teba vybrali aspoň minimum:
- predstav si, že nevidíš obrázky, iba ich opisy,
- prípadne, že ti vcelku svieti slnko do obrazovky,
- predstav si, že sa vieš pohybovať iba po nadpisoch,
- a máš aj problém kliknúť na malé veci.
Ak ti web bude normálne fungovať aj v týchto situáciách, si na tom omnoho lepšie ako znevýhodnení používatelia internetu.
Obsah už za teba nevymyslíme, ty musíš vedieť, čo tam chceš dať. Snáď už len posledná rada na záver: Vždy sa vži do kože čitateľa / používateľa, lebo jemu to poskytuješ, nie sebe.
[002] Šesť krokov ako si zriadiť virtuálnu identitu
pridané: 29.9.2020, aktualizované: 7.10.2020
Chceš byť vo virtuálnom svete, teda na internete? Premýšľaš ako na to? Tu je pár informácií a rád. Pre začiatok si pozri video, kde ti ukážeme 6 krokov k úspešnému zriadeniu virtuálnej identity:
Pozerať weby sa dá anonymne, ale tvoja reálne prvá virtuálna prítomnosť na internete je ak už máš nejaký e-mail, kde ti chodia správy zo školy, od kamošov alebo prostredníctvom neho komunikuješ s úradmi. Možno si to ani neuvedomuješ, ale v podstate používaš adresu, ktorá je niekoho iného. Ako je to možné? Pozri sa čo máš za zavináčom (@). Pokiaľ tam nie je niečo tvoje, si len akoby nájomníkom v niečom dome – to sme si už ale vysvetlili v prvej časti akadémie.
Ešte predtým, ako budeš mať svoj vlastný fajnový e-mail, vlastné webové sídlo či internetový obchod, musíš mať na zreteli týchto pár vecí:
- Tým úplne prvým je premyslieť si, ako sa chceš vo virtuálnom svete volať resp. byť nájditeľný – tvoju prezývku aj tvoju doménu. Prezývka je jasná – je to tvoje virtuálne meno na všemožných sociálnych sieťach, fórach či inde, ale doména je nový pojem.
Čo je to doména?
Je to adresa virtuálneho miesta. Môžeš si to predstaviť ako adresu domu alebo GPS signál nejakého miesta, ibaže vo virtuálnom svete niekde na internete. Hranice na internete sú iné ako v reálnom svete – určujú ich práve domény. A aby bol v doménach poriadok, tak každú doménovú koncovku spravuje nejaká organizácia, ktorá sa volá správca registra. Je to niečo ako kataster – všade je práve jeden a zapisuje držiteľov domén, zmeny, prevody, predaje, atď. Na Slovensku je ním spoločnosť SK-NIC.
- Koncovka pre Slovensko je takisto jasná – .sk. Prečo si ju vybrať? Svojim klientom dáš hneď najavo regionálnu príslušnosť. Takisto naznačíš, že pôsobíš primárne na slovenskom trhu a môžu očakávať komunikáciu v slovenskom jazyku. Staneš sa dôveryhodnejším. Schválne, poďme si to porovnať:
predavam-bryndzu.sk
predavam-bryndzu.com
Ruku na srdce, kam by si skôr klikol?
- Maj na zreteli to, že každá doména môže existovať práve raz, preto neexistujú dve rovnaké .sk domény. Ak už vieš, akú super doménu chceš mať, odporúčame si ju hneď zaregistrovať, kým tak neurobí niekto iný. Ak nie si rozhodnutý, poponáhľaj sa, lebo dobré názvy sa nenávratne míňajú.
- Ešte raz pripomíname, že každá doména je unikátna, čo znamená, že dva rovnaké názvy nie sú možné – dobrú doménu treba registrovať rýchlo, lebo neskôr to už môže byť veľmi drahé. Obchodovanie s doménami je dlhoročný biznis v každej doménovej koncovke. Novozaregistrovaná .sk doména stojí iba pár EUR, ale odkúpenie domény, ktorú už niekto má, môže stáť rádovo v stovkách a niekedy aj tisícoch EUR.
- Začínať podnikať či komunikovať bez dobrého virtuálneho mena a miesta na internete je fakt slabé. Marketing, budovanie značky či PR sa potom robia ťažko. Ako sa hovorí – meno predáva. Aj ty určite poznáš úspešné značky, blogerov, youtuberov a tak ďalej. A podľa čoho? Podľa mena…
- Záverečným krokom je kam za registráciou domény? Nájdi si svojho registrátora, zoznam je na webe SK-NIC. A je to! Registrátor ťa už naviguje čo a ako.
[001] Vstúp s nami do virtuálneho Slovenska
pridané: 29.9.2020, aktualizované: 30.9.2020
Úplne na úvod si povedzme, že existuje virtuálny svet, ktorý je nehmotným obrazom sveta reálneho, ale nie je to jeho kópia – je to niečo úplne samostatné… Pozri si toto video:
Začíname!
Čo si teda predstaviť pod pojmom „virtuálnosť„? Podľa Krátkeho slovníka slovenského jazyka „virtuálny“ znamená možný, potenciálny, podmienečne jestvujúci. Teda je to niečo nehmotné, imaginárne.
Vo virtuálnom svete môže jestvovať niečo, čo v reálnom svete neexistuje, a/alebo nemá svoje opodstatnenie. Dnes sa so slovkom „virtuálny“ spája svet, ktorý spoznávame prostredníctvom technológií, mobilov, aplikácií či internetu.
Od svojho vzniku sa internet, samozrejme, veľmi zmenil. Spopulárnel a stal sa súčasťou každodenného života miliárd ľudí, ktorí postupne objavovali možnosti, ktoré prináša. Zo siete pre výmenu informácií sa tak stal obrovský priestor – virtuálny priestor, ktorého výhody prevyšovali mnohé veci v reálnom svete. A reálny svet sa začal presúvať do toho virtuálneho.
A čo priniesol?
Napríklad vieme komunikovať v reálnom čase s priateľmi či rodinou na opačnom konci sveta. Ale nielen to! Vieme bleskovo odovzdávať informácie ďalším, vieme veľa vecí zistiť bez potreby niekam ísť, vieme pozerať filmy, výstavy, udalosti či vzdialené miesta, vieme pracovať s ľuďmi z opačného konca planéty. Vieme nakupovať a predávať kdekoľvek na svete. A to všetko z pokoja domova, bez naštartovania auta, električky alebo vlastných nôh.
Vo virtuálnom svete takisto rastie aj biznis. Dnes si internetový obchod môže zriadiť ktokoľvek. Je to jednoduché – ale o tom si povieme v ďalších kapitolách.
Aj Slovensko je súčasťou virtuálneho sveta. Doména .sk vznikla v roku 1993 a to bol pomyselný míľnik vzniku virtuálneho Slovenska resp. slovenského internetu. Tento priestor budujeme spoločne. Jeho obsah môžeme ovplyvniť a nesieme zaň aj zodpovednosť. Lebo internet je síce svetom bez hraníc, bez hraníc priestorových či myšlienkových, ale nie bez hraníc etických, morálnych alebo bezpečnostných…
Staň sa spolutvorcom virtuálneho Slovenska!
Virtuálne Slovensko je stále veľmi priestranné, je tam čo vymýšľať, je možnosť sa v ňom prezentovať alebo podnikať, t.j. mať na svojej doméne internetový obchod alebo prezentáciu služieb. Vstúpiť do virtuálneho Slovenska môžeš ako hosť – napr. keď sleduješ rôzne webstránky. To je ale pasívny vstup. Ty však môžeš byť spolutvorcom virtuálneho Slovenska a nejakú jeho časť vlastniť – napr. vtedy, keď máš svoju peknú doménu a k nej aj web.
A prečo vlastne domény? Lebo sú vstupnou bránou, teda adresou na internete – niečo ako pozemok v reálnom svete. A ty ešte nemáš vlastný web? Ani nevieš to ostatné? Tak nás sleduj ďalej a my ti to ukážeme!
V Akadémii virtuálneho Slovenska ti chceme pomôcť uľahčiť vstup do virtuálneho sveta. Pretože každý má v ňom svoj priestor aj príležitosť a tento priestor takmer bez hraníc je otvorený aj tebe! Poď a
- objav svoje možnosti,
- zapoj svoju fantáziu,
- realizuj sa,
- vyjadri svoj názor,
- prezentuj ho,
- zarob peniaze,
- staň sa uznávaným,
- sleduj čo sa deje
- tvor čo netvoria iní.
Ako správne vojsť do virtuálneho sveta, ako si zriadiť doménu, web, vlastný obsah, ako ho chrániť, ako s ním podnikať, o tom všetkom si budeme hovoriť v nasledujúcich častiach.