Pletené tašky na fľašky, bylinkové masky na tvár, neutralizátor zápachu z topánok, prírodný čistič na krvavé škvrny či edukatívne svetielka pre deti – aj takto vyzerajú podnikateľské nápady stredoškolákov, ktorí sa predstavili na jubilejnom celoslovenskom 30. ročníku Veľtrhu podnikateľských talentov, ktorý sa konal 29. apríla 2025 v Bratislave.
Na celoslovenskom finále dostali priestor najlepšíie študentské firmy – tímy, ktoré prešli „výberovým sitom“ a ukázali, že aj mladí ľudia dokážu tvoriť reálne produkty s pridanou hodnotou, ekologickým presahom a trhovým potenciálom.
Veľtrh podnikateľských talentov sa tentokrát konal v Eurovea Bratislava, kde sa predstavilo 28 najlepších študentských firiem, ktoré si stredoškoláci založili v rámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia, ktorý rozvíja na stredných školách podnikavosť, ekonomické myslenie, podporuje finančné vzdelávanie a praktické zručnosti pre budúcu kariéru stredoškolákov. Súťaž aj vzdelávací program zastrešuje Junior Achievement Slovensko.
V rámci programu si žiaci zakladajú akciové spoločnosti, s ktorými prechádzajú celým podnikateľským príbehom – od zápisu do simulovaného obchodného registra, cez daňové kontroly, publikovanie výročnej správy, marketingovú komunikáciu, predaj produktov a služieb až po likvidáciu.
Vyvrcholením celoročnej snahy študentov je prezentácia ich firiem, produktov a služieb verejnosti a odborným porotám, ako aj porovnanie si zručností a úspechov s rovesníkmi.
Tento rok sa do súťaže zapojilo viac ako 60 študentských firiem zo stredných škôl z celého Slovenska. Súťažili vo viacerých kategóriách a presviedčali príslušné odborné poroty o kvalite svojich výrobkov a služieb. Zoznam kategórií a jednotlivých víťazov nájdete na tomto odkaze.
Súčasťou odborných porôt bola aj spoločnosť SK-NIC, a.s. (správca domény najvyššej úrovne .sk), ktorá posudzovala projekty v oblasti Virtuálna firemná komunikácia. Hodnotila ako študentská firma využila možnosti virtuálneho prostredia na vytvorenie svojej prítomnosti a virtuálnej identity a na šírenie svojich produktov a služieb.
Hodnotiacimi kritériami bolo nielen ako dokáže projektový tím pracovať s klientmi v prostredí internetu, ale napr. aj ako pochopil na čo sú vhodné rôzne internetové platformy, sociálne siete a nástroje či ako sú firma a jej produkty vyhľadateľné na internete.
„Takáto praktická skúsenosť umožňuje študentom lepšie pochopiť fungovanie virtuálneho sveta a jeho využitie v budúcnosti – či už v osobnom živote alebo v podnikaní. Získavajú nielen základy ekonómie, ale aj zručnosti v digitálnom marketingu, tvorbe webových stránok, dizajne a efektívnej komunikácii,” uviedol Peter Bíro, generálny riaditeľ a porotca za SK-NIC.
Študentské produkty tento rok zaujali rozmanitosťou a nápaditosťou. Viacerí študenti dokázali naplno využiť možnosti online trhu a posunuli svoje nápady až k reálnemu podnikaniu. Ostáva len veriť, že ich chuť tvoriť zmysluplné veci a kreativita im vydržia aj do budúcna!
Víťazné tímy v kategórii SK-NIC Virtuálna firemná komunikácia:
Kategória Gymnáziá
- miesto: firma AIMA, Gymnázium Poštová 9, Košice
- miesto: firma JUVENIS, Gymnázium Vojtecha Mihálika, Kostolná 119/8, Sereď
- miesto: firma AIRSIP, Evanjelické lýceum, Vranovská 2707/2, Bratislava
Kategória Stredné odborné školy
- miesto: firma ZENITH, Obchodná akadémia Kalmána Kittenberga, Levice
- miesto: firma TEARAPIA, Stredná odborná škola obchodu a služieb, Piešťanská 2262/80, Nové Mesto nad Váhom
- miesto: firma BLOOMSS, Obchodná akadémia Dudova4, Bratislava