Vypočuj si ma!
Text článku bol nahovorený syntetickým hlasom, preto audionahrávka nemusí spĺňať všetky fonetické požiadavky.
Projektom Modul umelej inteligencie pre učiteľky a učiteľov chce program Informatika 2.0 zdarma rozšíriť svoju ponuku materiálov pre učiteľov informatiky ZŠ a SŠ o modul o umelej inteligencii, bez ktorej už dnes moderné kurikulum nie je aktuálne. Veľká časť učiteľov tohto odboru je však nekvalifikovaná a nových IKT sa obáva.
Slovenské školstvo trpí nedostatkom kvalifikovaných učiteľov informatiky a kvalitných materiálov. Preto vznikla Informatika 2.0, vďaka ktorej aj učitelia neznalí IKT dokážu žiakom rozvíjať digitálne zručnosti.
Učiteľ má zdarma k dispozícii prezentácie a dokáže tak učiť bez väčšej prípravy. No nedostatočná adaptácia učiteľov na stále meniace sa digitálne prostredie je naliehavý problém; učiť žiakov Word, no zo strachu vynechať AI, je neudržateľné.
O AI už existujú školenia či materiály, no z praxe vyplýva, že po takýchto školeniach nemajú učitelia dostatok sebadôvery a/alebo materiály, s ktorými by bez veľkej prípravy dokázali o AI učiť. Materiály, ktoré by pokrývali špeciálne potreby žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a zmierňovali by tak socioekonomické rozdiely, je k dispozícii len minimum.
“Hoci existujú školenia aj metodiky o AI, zo spätných väzieb učiteľov aj z rozhovorov s inými iniciatívami vieme, že materiálov je nedostatok, a ak nejaké sú, vyžadujú si dlhšiu prípravu učiteľa, čo ho odradí. Na školeniach si učiteľ AI dostatočne nevyskúša, nemá dostatok sebadôvery, aby o AI učil. Učitelia na INF2.0 oceňujú práve podobu materiálov, ktoré pokrývajú celých 45minút vyučovacej hodiny, obsahujú poznámky pre učiteľa a zadania s rôznou náročnosťou. Modul o AI od INF2.0 doplnený školeniami a mentoringovými sedeniami povedie podľa nás k zvýšenej sebaistote učiteľa a tá zase k tomu, že učiteľ nezostane pri školení či čítaní materiálov, ale reálne AI vo výučbe použije,” uviedla Pavlína Melúchová, projektová manažérka.
Projekt mieri na široké spektrum učiteľov informatiky. V prvej fáze projektu budú cieľovou skupinou učiteľky a učitelia ZŠ I. aj II.stupňa, v druhej fáze pribudnú učitelia SŠ a tých ZŠ, ktorí učia deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Podpora z Fondu SK-NIC pomôže rozšíriť tému AI pre ZŠ a SŠ, vrátane úpravy pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia tak, aby sa do výučby reálne dostala.