Ekologické loptičky do sušičky, stolová hra kde hráč súperí s umelou inteligenciou, náramok ako pomôcka pri strese. Učebná pomôcka pre deti s dyslexiou, samozavlažovacie kvetináče, inovatívna pasca na komáre a ďalších 45 produktov a služieb, ktoré prezentovali mladé slovenské podnikateľské talenty.
Na 29. súťažnom ročníku Veľtrhu podnikateľských talentov sa v bratislavskom obchodnom centre Nivy predstavilo viac ako 50 študentských firiem, ktoré si stredoškoláci založili v rámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia. Súťaž aj vzdelávací program zastrešuje Junior Achievement Slovensko.
Program Aplikovaná ekonómia rozvíja na stredných školách podnikavosť, ekonomické myslenie, podporuje finančné vzdelávanie a praktické zručnosti pre budúcu kariéru stredoškolákov. Organizácia JA Slovensko ho prináša už od roku 1992.
V rámci programu si žiaci zakladajú akciové spoločnosti, s ktorými prechádzajú celým podnikateľským príbehom – od zápisu do simulovaného obchodného registra, cez daňové kontroly, publikovanie výročnej správy, marketingovú komunikáciu, predaj produktov a služieb až po likvidáciu.
Vyvrcholením celoročnej snahy študentov je prezentácia ich firiem, produktov a služieb verejnosti a odborným porotám, ako aj porovnanie si zručností a úspechov s rovesníkmi.
Tento rok sa do súťaže zapojilo viac ako 100 študentských firiem zo stredných škôl z celého Slovenska. Súťažili vo viacerých kategóriách a presviedčali príslušné odborné poroty o kvalite svojich výrobkov a služieb. Zoznam kategórií a jednotlivých víťazov nájdete na tomto odkaze.
Súčasťou odborných porôt bola aj spoločnosť SK-NIC, a.s. (správca domény najvyššej úrovne .sk), ktorá posudzovala projekty v oblasti Virtuálna firemná komunikácia. Hodnotila ako študentská firma využila možnosti virtuálneho prostredia na vytvorenie svojej prítomnosti a virtuálnej identity a na šírenie svojich produktov a služieb.
Hodnotiacimi kritériami bolo nielen ako dokáže projektový tím pracovať s klientmi v prostredí internetu, ale napr. aj ako pochopil na čo sú vhodné rôzne internetové platformy, sociálne siete a nástroje či ako sú firma a jej produkty vyhľadateľné na internete.
“Vďaka takejto praktickej skúsenosti získavajú študenti možnosť porozumieť tomu, ako funguje virtuálny svet a ako im môže pomôcť v ich budúcom živote resp. podnikaní. Učia sa nielen ekonómiu, ale aj to, ako používať digitálny marketing, tvoriť webové sídla a dizajn a ako aktívne komunikovať,” uviedol Peter Bíro, generálny riaditeľ a porotca za SK-NIC.
Tohtoročné študentské produkty boli naozaj rozmanité a inovatívne. Mnohí študenti dokázali využiť potenciál online trhu a chytili sa príležitosti na posunutie nápadu až k reálnemu „biznisu“. Treba len veriť, že ich kreativita a záujem robiť zmysluplné veci pretrvá aj naďalej!
Víťazné tímy v kategórii SK-NIC Virtuálna firemná komunikácia:
Kategória Gymnáziá
- miesto: firma GREENTURE, Evanjelické gymnázium Jesenského 3, Tisovec
- miesto: firma ARTIGO, Gymnázium Poštová 9, Košice
- miesto: firma GROUNDS TO GROW, Evanjelické gymnázium J. A. Komenského, Škultétyho 10, Košice
Kategória Stredné odborné školy
- miesto: firma ALARES, Obchodná akadémia Nevädzova 3, Bratislava
- miesto: firma DEVECOL, Stredná priemyselná škola elektrotechnická Hálova 16, Bratislava
- miesto: firma ŠIBALKY, Stredná odborná škola obchodu a služieb Piešťanská 80, Nové Mesto nad Váhom