Vypočuj si ma!
Text článku bol nahovorený syntetickým hlasom, preto audionahrávka nemusí spĺňať všetky fonetické požiadavky.
Online komunikácia je dnes jedným z najrozšírenejších spôsobov, ako nadviazať súkromné vzťahy či získať pracovné kontakty.
Pri pracovnej komunikácií si väčšina z nás snaží zachovávať slušné správanie sa a vyjadrovanie, avšak zo sociálnych sietí sa v súčasnosti stal v mnohých prípadoch priestor pre aroganciu, vulgárnosť a najmä nenávisť (tzv. “hate” alebo “hate speech”).
Pôvodný zámer sociálnych sietí bol podporiť socializáciu medzi ľuďmi bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú a uľahčiť tak spojenie napr. medzi priateľmi alebo rodinou, ktorí sa nachádzajú ďaleko od seba.
Sociálne siete sú správy aj diskusia
Aj keď sedíme v súkromí domova pri smartfóne, či v práci za počítačom, každá elektronická komunikácia s iným, aj keď fyzicky vzdialeným a teda neprítomným človekom, je v prvom rade komunikácia so živou bytosťou.
Mnohé diskusné fóra nielen na sociálnych sieťach zverejňujú pravidlá správania sa v nich. Obdobný trend si môžeme všimnúť aj v rôznych konkrétnych skupinách, napr. na Facebooku. Mnoho pravidiel je veľmi podrobných a týka sa diskusných fór či skupín ku konkrétnym témam.
Je rozhodne dobré vedieť, ako spravidla vyzerajú.
Pravidlá
1. Buďte v téme
Pred zapojením sa do diskusií či už na diskusnom fóre alebo v komentároch konkrétnych príspevkov na sociálnych sieťach si prečítajte hlavnú tému a čo najviac predošlých príspevkov diskutujúcich.
Je potrebné zachytiť o čom sa vlastne diskutuje a nadviazať na vývoj diskusie tam, kde sa dostala. Inak sa každý ďalší komentár stáva bezbrehým spamom, ktorý nič nerieši, odvádza od témy alebo znechucuje autora neustálym opakovaním rovnakých odpovedí.
Ak chcete rozdiskutovať vlastnú tému, otvorte si ju samostatne – verte, že nikto ju nebude hľadať v 247-om komentári. A nesnažte sa za každú cenu niečo povedať – ak vám téma nie je blízka, radšej nič nenapíšte, lebo ako sa vraví: “Hovoriť je striebro, mlčať je zlato”.
2. Bez vulgarizmov a osobných útokov
Tu snáď ani nie je čo dodať. V diskusii, ako aj v priamej “četovej” komunikácií je nanajvýš vhodné vyhnúť sa nadávkam, osočovaniu a osobným útokom.
Rovnako ako v bežnej reči, len vo virtuálnom svete, to pri verejnej diskusii budú čítať ďalší a ďalší. Nezabúdajte, že na druhej strane je človek, nie počítač.
A v rámci elektronickej diskusie nie je ani ťažké takéhoto človeka zablokovať a jeho príspevky vymazať.
3. Bez komercie
Je nevhodné zapájať sa do diskusie pridávaním komerčného obsahu a reklám. Asi by sa vám tiež nepáčilo, keby vám pri diskusii tvárou v tvár niekto mával pred očami plagátikom s reklamou.
4. Buďte trpezlivý
Nebombardujte niekoho, komu ste poslali správu, každé 2 minúty otázkou, či to už videl alebo podobne. Overte si najprv, či bol vôbec prihlásený a mohol to vidieť.
A keby ste aj jeho posledné prihlásenie nevideli, dajte mu čas. Nepredpokladajte, že osoba na druhej strane čaká iba na to, aby od vás dostala neočakávanú správu a odpovedala na ňu. Bežná korektná doba na odpoveď je 1 deň.
5. Vykať či tykať?
Hoci mnohí z nás berú virtuálny svet a obzvlášť sociálne siete ako svet bez formalít, aj tu by sa mali dodržiavať určité pravidlá. Ak si s niekým v reálnom živote vykáte, mali by ste vykať aj v “čete” či diskusii.
Vykanie je v spoločnosti prejavom slušnosti a zdvorilosti k neznámemu človeku a preto, ak sa máme slušne správať aj na sociálnych sieťach, je vhodné toto pravidlo dodržiavať aj pri používateľoch, ktorých osobne nepoznáme.
Potykať si cez sociálne siete nie je ani slušné ani prirodzené. Dokonca za vyslovene drzé až arogantné je možné považovať také správanie, kedy vám pri priamej komunikácii, či v komentároch na sociálnych sieťach druhá osoba začne tykať bez toho, aby ste sa predtým vôbec niekedy videli.
6. Nezverejňujte o sebe všetko
Premyslite si, čo o sebe na sociálnych sieťach zverejníte. Mnoho z vašich osobných informácií sa dá zneužiť. Citlivé sú osobné údaje, fotografie či informácie o tom, kde sa práve nachádzate.
A poskytnutie mnohých údajov a informácií možno už aj sami ľutujete, lenže späť ich už vziať v skutočnosti nejde – čo je na sociálnych sieťach resp. na internete, to tam už zostáva. Niekto si to už totiž mohol stiahnuť, spraviť si kópiu, fotografiu alebo to jednoducho uložil niekam systém.
Na záver ešte jedno malé odporúčanie – na internete aj sociálnych sieťach sa správajme tak, aby sme sa pri osobnom stretnutí za seba nehanbili. Ak niečo nerobíte pri stretnutí tvárou v tvár, tak to nerobte ani v akože anonymnom prostredí internetu.