Slovo netiketa je pomerne nové a v našich končinách sa zatiaľ nepoužíva veľmi často. Dá sa preto predpokladať, že nie všetci ho vedia správne vysloviť.
Pri čítaní podľa pravidla „de te ne le” by sme ho mohli vysloviť „ňetiketa”. A to by mohlo zvádzať k tomu, že „ňetiketa” sa nás netýka.
Je to však prebraté cudzie slovo vzniknuté spojením slov „etiketa” a „net” (sieť) – čítame ho teda tvrdo. A netiketa sa týka nás všetkých – najmä tých, čo sa pohybujú vo svete internetu.
Čo to netiketa vlastne je? Na čo slúži a prečo je dôležitá?
Definícia hovorí: Netiketa je súhrn pravidiel spoločenského správania, ktoré je nanajvýš vhodné používať a dodržiavať pri medziľudskej komunikácií prostredníctvom internetu.
Pravidlá správania sa v reálnom svete sa učíme od detstva – pozorovaním nášho okolia alebo formovaním rodinou či v škole – či už formou diskusií alebo súhrnom príkazov a odporúčaní. Aj keď by sa na základe toho dalo očakávať jednotné alebo podobné správanie, nie je to pravda.
Správanie sa líši naprieč sociálnymi, náboženskými či vzdelanostnými skupinami, o kultúrnych rozdieloch ani nehovoriac.
A to máme v reálnom svete výhodu, že si vidíme tváre, mimiku, reč tela, vnímame tón hlasu a dokážeme „čítať medzi riadkami”.
V bežnej virtuálnej komunikácii (e-maily, chat, sms…) sme odkázaní len na písané slovo a schopnosť správneho porozumenia. Emočný odtieň môžu do istej miery suplovať emotikony, ale tie sa napríklad do oficiálnej pracovnej komunikácie príliš nehodia.
V posledných rokoch (a pandémia to raketovo podporila) sme si zvykli aj na videohovory, pri ktorých odčítavanie z tvárí čiastočne nahrádza osobné stretnutia.
Ale späť k netikete!
Slovíčko netiquette bolo prvýkrát použité už v roku 1982 – v tom istom roku, kedy vznikol internet. Toto pomenovanie je skladačkou dvoch slov – net ako sieť a etiketa ako súhrn pravidiel spoločenského správania.
O niekoľko rokov neskôr, v roku 1995, vznikol aj dokument Netiquette Guidelines (českú verziu pôvodného dokumentu nájdete na webstránke Hoax).
Keďže pôvodným prvým “virtuálnym” zariadením je počítač, 10 prvotných základných pravidiel netikety vychádza z neho:
- Nepoužívaj počítač s úmyslom spáchať škodu iným.
- Nepoužívaj počítač iného bez predchádzajúceho dovolenia.
- Neprezeraj si dáta iných ľudí.
- Nešír a nepoužívaj program, za ktorý si nezaplatil.
- Nepoužívaj počítač na šírenie lží.
- Nepoužívaj počítač na krádež.
- Premýšľaj o spoločenských následkoch toho, čo si pomocou počítača stvoril.
- Nebráň iným používať počítač.
- Nepoužívaj neoprávnene počítačové zdroje iných ľudí.
- Používaj počítač ohľaduplne a uvážene.
Od témy „pravidlá používania počítača” sme už len na krok k netikete a jej pravidlám týkajúcim sa e-mailovej komunikácie, chatov, sociálnych sietí či videohovorov. Týmto oblastiam sa budeme venovať v ďalších článkoch.
Súhrnne však môžeme povedať: Dodržuj všetky pravidlá slušného správania sa z reálneho života aj v tom virtuálnom. A nezabudni, že na druhej strane počítača, kam adresuješ svoje slová, je človek.