Ekologický podpaľovač vyrobený z kávových usadenín, oblečenie nie z druhej, ale dokonca z tretej ruky, bezpapierové vizitky či ekologické brikety z konskej biomasy. V súťaži stredoškolských firiem z celého Slovenska najviac zaujali ekologicky udržateľné produkty a služby tzv. cirkulárnej ekonomiky.
Na 28. súťažnom ročníku Veľtrhu podnikateľských talentov sa v bratislavskom Avione predstavilo viac ako 50 najlepších študentských firiem, ktoré si stredoškoláci založili v rámci vzdelávacieho programu Aplikovaná ekonómia.
Súťaž aj vzdelávací program zastrešuje Junior Achievement Slovensko. Študenti si zakladajú skutočnú firmu (simulujúcu akciovú spoločnosť) a musia prejsť všetkými krokmi podnikania od jej založenia, cez plánovanie, prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka.
Tento rok sa do súťaže zapojilo viac ako 100 študentských firiem zo stredných škôl z celého Slovenska. Súťažili vo viacerých kategóriách a presviedčali viaceré odborné poroty o kvalite svojich výrobkov a služieb. Zoznam kategórií a víťazov nájdete na tomto linku.
Súčasťou odborných porôt bola aj spoločnosť SK-NIC, (správca domény najvyššej úrovne .sk), ktorá posudzovala projekty v oblasti Virtuálna firemná komunikácia. Hodnotila, ako študentská firma využila možnosti virtuálneho prostredia na vytvorenie prítomnosti a virtuálnej identity na internete a na šírenie svojich produktov a služieb.
Jedným z hodnotiacich kritérií bolo, ako projektový tím dokáže pracovať s klientmi v prostredí internetu, ale napr. aj pochopenie na čo je vhodný ktorý virtuálny priestor či ako sú firma a jej produkty vyhľadateľné na internete.
“Vďaka tejto praktickej skúsenosti získavajú študenti možnosť porozumieť tomu, ako funguje virtuálny svet a ako im môže pomôcť v podnikaní. Učia sa nielen ekonómiu, ale aj to, ako používať digitálny marketing, tvoriť webové sídla a dizajn či ako aktívne komunikovať,” uviedol Peter Bíro, generálny riaditeľ a porotca SK-NIC.
Tohtoročné študentské produkty boli naozaj rozmanité a inovatívne. Študenti väčšinou dokázali využiť potenciál online trhu a chytili sa príležitosti na posunutie nápadu až k reálnej podnikateľskej skúsenosti. Treba len veriť, že ich kreativita a záujem robiť zmysluplné veci pretrvá aj naďalej!
Víťazné tímy v kategórii SK-NIC Virtuálna firemná komunikácia:
Kategória Gymnáziá
- miesto: firma FLUF, Gymnázium Poštová 9, Košice
- miesto: firma LAVI, Gymnázium Poštová 9, Košice
- miesto: firma Hinge, Gymnázium Školská 234/8, Považská Bystrica
Kategória Stredné odborné školy
- miesto: firma Sodehal, Stredná priemyselná škola elektrotechnická Hálova 16, Bratislava
- miesto: firma sabelas, Obchodná akadémia, Nevädzová 3, Bratislava
- miesto: firma COFFEE PUNCH, Stredná odborná škola obchodu a služieb, Piešťanská 2262/80, Nové Mesto nad Váhom