Pred pár dňami – 20. novembra – sme si pripomenuli zaujímavý deň: Svetový deň absurdít. Ideálny čas nahliadnuť do technologických trapasov, ktoré sú priam učebnicovým príkladom zbytočnosti.
Bez ďalších rečí – poďme sa rovno pozrieť na niektoré z najbizarnejších IT zlyhaní, ktoré vstúpili do dejín ako varovania pred prehnaným technologickým nadšením!
Nech si trošku napravíme sebavedomie, že nielen my, bežní používatelia internetu a technológií, občas niečo v online svete popletieme.
Náš výber je nasledovný:
1. Microsoft Clippy
Tento svetoznámy „asistent“ v podobe papierovej spinky mal v roku 1997 uľahčiť prácu v programe Office. Namiesto toho však neustále prerušoval používateľov a získal za to veľa kritiky (dokonca aj od zamestnancov Microsoftu).
Jeho neslávna povesť ho nakoniec doviedla do technologického dôchodku len 4 roky po jeho vzniku, no dodnes zostáva symbolom toho, ako ľahko môžu prehnaná snaha o užitočnosť pomocných aplikácií otravovať.
Na druhú stranu, priznajme si, že sú medzi nami aj takí, ktorým spinka úprimne chýba…
2. Snapchat Spectacles
V roku 2016 prišla spoločnosť Snap Inc. s okuliarmi vybavenými kamerou na zdieľanie momentov priamo do aplikácie Snapchat (sociálna sieť, v ktorej sa zdieľajú najmä videá). Produkt však sprevádzala nemotornosť a slabý výkon, čo viedlo k fiasku.
Spoločnosť skončila so skladmi plnými nepredaných okuliarov a stratou 40 miliónov dolárov. A nie sú sami. Neúspešných pokusov vytvoriť virtuálne okuliare či okuliare s rozšírenou realitou sme už mali vo svete niekoľko.
3. Google+
Pamätáte si na túto sociálnu sieť od spoločnosti Google z roku 2011? Mnohí už asi ani nie. Niet sa čomu čudovať. Ambiciózny pokus konkurovať Facebooku stroskotal veľmi rýchlo na mizernom dizajne a nízkej návštevnosti. Ani prepojenie so službami Google ho nezachránil pred zánikom, čo z neho urobilo jeden z najslabších projektov tejto technologickej firmy.
A už len okrajovo spomenieme, že aj pri uvedení chybnej umelej inteligencie Gemini do svojich služieb si firma urobila významné fiasko pred svetom.
4. Segway
Tento vynález z roku 2001 (netradičná obdoba elektrických kolobežiek) sľuboval byť revolučným mestským dopravným prostriedkom. Jeho popularita však rýchlo klesla, zatiaľ čo cena a jeho váha / neobratnosť boli značné, a tak bola výroba ukončená už v roku 2020. Dnes značka predáva práve kolobežky.
5. RED Hydrogen One
Jeden z najhorších mobilných telefónov. Poznáte ho? Ani my nie. A predsa existoval.
Keď sa firma s dobrou reputáciou vo výrobe kamier rozhodne začať s mobilnými telefónmi, nemusí to byť dobrý nápad. To bol aj prípad firmy RED, ktorá sa v roku 2018 rozhodla vytvoriť čudný ťažký telefón so zvláštnym ovládaním a ešte zvláštnejším “3D diplejom”. Používatelia sa pri pohľade doňho cítili trochu dezorientovane, podporovalo ho iba zopár aplikácií a stál enormne veľa ($1300 – $1600).
No nekúpte ho. A tak sa aj stalo a nikto ho nekupoval. Výroba skončila hneď v ďalšom roku.
6. Twitter Peek
Pri mobilných zariadeniach ešte chvíľku zostaneme. Vedeli ste, že kedysi existovalo miniatúrne zariadenie, ktoré bolo určené iba na posielanie a prijímanie správ, takzvaných „tweetov“, zo sociálnej siete Twitter (Dnes zvanej „X“)?
Bohužiaľ, zariadenie zobrazovalo len 20 znakov správy a bolo pomalé a zbytočne drahé. A asi si poviete, že aj úplne zbytočné, keďže bolo zamerané iba na jednu sociálnu sieť a nič iné.
Nie je preto vôbec prekvapujúce, že s rozmachom smartfónov s bezplatnými aplikáciami Twitter Peek v roku 2012 nadobro skončil. Vydržal však celé 4 roky.
7. Apple Pippin
Napadlo vám niekedy, že technologický gigant a inovátor Apple nemá žiadnu hernú konzolu? Teda, už nemá.
Aj keď Apple žne úspechy s počítačmi a telefónmi, s vlastnou hernou konzolou taký úspech nezaznamenal. V roku 1996 totiž firma uviedla na trh konzolu Apple Pippin (názov získala podľa odrody jablka). Vyrábala a predávala ju japonská spoločnosť Bandai. Stála však o 400 dolárov viac ako porovnateľné Nintendo 64 a ponuka hier bola vskutku veľmi obmedzená.
Keď sa v roku 1997 do Applu vrátil Steve Jobs, konzola Pippin bola jedným z produktov, ktorých výroba sa skončila.
8. Netflix Qwikster
Pozrime sa však aj na súčasné populárne mená. Napríklad na streamovaciu službu Netflix, ktorá prišla s nápadom rozdeliť svoju službu na dva weby, ktoré mali samostatne spravovať – jeden DVD požičovňu a druhý streaming. To si však vyžadovalo robiť samostatné prihlásenia sa do účtov a rovnako aj platby.
A práve toto nezvládnuté prepojenie medzi účtami bolo najhorším obchodným rozhodnutím Netflixu. Služba Qwikster, samozrejme, dodnes nie je spustená.
A teraz dve špeciálne pikošky.
Jedna nie až tak online. Ale jej neslávny dopad sa šíril rovnako virálne, akoby už internet fičal na plné obrátky:
9. New Coke
Aj tí najväčší giganti s množstvom skúseností sa občas pomýlia. New Coke bol experiment značky Coca-Cola, ktorý sa svojho času snažil zmeniť receptúru svojho legendárneho nápoja. No u zákazníkov to vyvolalo takú búrku nevôle, že pôvodnú „Coke Classic“ museli vrátiť na trh už po troch mesiacoch.
Tomuto nápadu nepomohol ani rozsiahly marketing. Aj po hromadných chuťových testoch zlyhal tento pokus u zákazníkov na celej čiare.
Vyšumel ako bublinky tohto slávneho nápoja.
Posledný prípad v zozname je dnes síce už starý, ale dobrý príklad z nášho slovenského prostredia. Nikdy nepodceňujte silu vášho hesla. Občas z toho môže vzniknúť aj celonárodný rozruch:
10. Nbusr123
Spomínate si na to, ako sa hackeri v roku 2006 dostali k niektorým citlivým údajom slovenského Národného bezpečnostného úradu a skopírovali desaťtisíce e-mailov? Stačilo im k tomu generické a veľmi jednoduché heslo nbusr123.
Tento medializovaný neslávny prípad je dodnes mementom, prečo je stále dôležité mať nastavené dobré a silné heslo.
My sme k tomu nedávno napísali článok plný užitočných rád, pretože dnes vie prelomiť slabé heslo nielen živý útočník, ale už aj umelá inteligencia. Ak navyše spravujete aj firemné účty, mali by ste heslá preveriť čím skôr po prečítaní si tohto článku.
A na záver odľahčenie:
Ako vidíte, chyby sa dejú aj tým najlepším z nás. A to je dobré. Lebo práve tie nás posúvajú vpred. Ako jednotlivcom, tak aj skupinám ľudí. Ako jednotlivci však máme jednu výhodu. Naše osobné omyly zvyčajne neznamenajú taký veľký finančný dopad.
Najčastejšie sa učím: