V predošlých častiach sme si priblížili pojmy ako virtuálna identita či doména, teraz sa však posuňme ďalej. Predpokladajme, že doménu už máš. Poďme si priblížiť spôsob, akým dostať tvoj obsah na web.
1. krok
Všetko, čo chceš umiestniť na svoj web, potrebuje priestor. Hovoríme o priestore na nejakom internetovom serveri, čo sa volá webhosting. Ak si ho zriadiš, budeš mať neustály prístup k tvojmu virtuálnemu priestoru.
V súčasnosti existujú aj na Slovensku desiatky poskytovateľov webhostingových služieb – stačí si len vybrať. Daj si do svojho vyhľadávača slovo „webhosting“ a odpoveď nájdeš rýchlo.
K zriadeniu potrebuješ vedieť aj to, aký veľký objem dát chceš „vložiť“ na svoj web. Od toho sa totiž odvíja veľkosť potrebného webhostingového priestoru (a prirodzene aj cena). A ak nevieš, tak pre začiatok si zvoľ nejaký ich štandard, určite sa to bude dať dodatočne zmeniť.
Na trhu nájdeš aj webhostingy zdarma – tie sa dajú spravidla využiť ak nepotrebuješ veľké množstvo dát. No pri väčšom objeme by si si mal urobiť malý prieskum trhu, mnohí poskytovatelia webhostingu totiž často ponúkajú rôzne akcie, výhodné balíčky či kombinácie služieb – určite si spomedzi nich niečo vyberieš.
2. krok
K webhostingu patrí aj e-mailová adresa. Určite si ju pýtaj! Za zavináčom (@) budeš mať niečo svoje vlastné a už aj to naznačí potenciálnym klientom tvoju (možno ešte len budúcu) profesionalitu.
3. krok
A teraz k webu – ak si úplný začiatočník, nechaj si radšej poradiť. Od známeho, od poskytovateľa webhostingu či z návodov na internete (kľudne zadaj „ako vytvoriť web“ do vyhľadávača). Ak si ale o niečo šikovnejší, existujú jednoduché online nástroje, s pomocou ktorých raz-dva urobíš slušnú webstránku – väčšinou sú výrazne intuitívne.
Vytvoreniu webu však predchádza niekoľko dôležitých vecí.
- Nad obsahom tvojho webu a jeho usporiadaním, štruktúrou. Zamysli sa najmä nad tým, aký typ webu to má byť? Iba informácie? Aj blog? Nejaká interakcia s čitateľmi? E-shop? Komunikačné fórum? Nebodaj sociálna sieť? Pri tomto je kľúčové hneď si povedať kto má byť čitateľ / používateľ tvojho webu – teda kto je cieľová skupina. Keď budeš vedieť, kto sú potenciálni používatelia tvojho webu, bude sa ti ľahšie pracovať na obsahu a kreovať web.
- Aké všetky základné časti má web mať? Hlavné menu majú spravidla všetky weby, rovnako tak aj nejakú stránku s informáciami o webe (alebo o tebe) a tiež stránku s kontaktmi. Môžeš tam mať aj novinky, články, galériu či knižnicu dokumentov. Samotný obsah sa dá pridávať aj neskôr, netreba všetko naraz. Mal by si ale aspoň rámcovo vedieť čo chceš. Začínaj od najmenšieho a najjednoduchšieho, pôjde to ľahšie.
- A keď už sme pri tom hlavnom menu – aké sú kľúčové slová, ktoré má obsahovať? Čo má návštevník alebo klient vidieť prioritne? Odporúčame nech to sedí s produktami alebo témou a hlavne nech je to intuitívne – kľudne si to otestuj v rámci rodiny alebo priateľov. Cieľom je zistiť, čo by očakávali po kliknutí na jednotlivé časti t vojho webu.
- Ako má vyzerať dizajn? Momentálne nemáme na mysli farebné prevedenie, ale logické usporiadanie obsahu, ktorý poskytuješ. Chaotické rozloženie webu znamená okamžitý odchod návštevníkov z tvojich stránok. Tu platí klasické pravidlo „menej je viac“, používateľ sa skrátka nesmie stratiť.
4. krok
Nájdi si tvorcu webu, teda webcreatora, ktorý tvoje zadanie zrealizuje. Na Slovensku máme veľa kvalitných tvorcov webov. Na webe SK-NIC nájdeš zoznam registrátorov, z ktorých mnohí poskytujú práve tieto služby a tiež poradenstvo.
5. krok
Alebo si toto všetko urobíš sám! Ako sme už spomínali, existujú jednoduché online nástroje, s ktorými dáš svojmu webu aspoň základnú formu. Pri tvorbe treba myslieť najmä na dve základné veci webu – bezpečnosť a prístupnosť (ak ti web robí niekto iný, tak žiadaj odpovede od neho):
Bezpečnosť
Jednoznačne o ňu treba dbať ak sa budú tvoji klienti prihlasovať dovnútra webu, ak v ňom budeš držať osobné údaje alebo realizovať finančné transakcie.
Rada: Bezpečnosť je kľúčová vec, nechceš sa objaviť v médiách ako hacknutý e-shop. Existujú štandardné balíkové produkty, ktoré si stačí prevziať do svojho webu. A GDPR musí v základoch poznať každý, ale aj tak je to jednoduché – ak mám o niekom údaje, musím ich chrániť a sprístupniť iba tomu, kto ich vidieť má.
Prístupnosť
Weby by sa mali kreovať s ohľadom na to, že každý by ich mal vedieť používať, teda aj starší ľudia s okuliarmi či človek cestujúci v autobuse. Treba preto myslieť na tzv. prístupnosť.
Rada: Základné veci sú v pravidlách WCAG 2.1, my sme ale pre teba vybrali aspoň minimum:
- predstav si, že nevidíš obrázky, iba ich opisy,
- prípadne, že ti vcelku svieti slnko do obrazovky,
- predstav si, že sa vieš pohybovať iba po nadpisoch,
- a máš aj problém kliknúť na malé veci.
Ak ti web bude normálne fungovať aj v týchto situáciách, si na tom omnoho lepšie ako znevýhodnení používatelia internetu.
Obsah už za teba nevymyslíme, ty musíš vedieť, čo tam chceš dať. Snáď už len posledná rada na záver: Vždy sa vži do kože čitateľa / používateľa, lebo jemu to poskytuješ, nie sebe.