Internet ponúka v dnešnej dobe takmer neobmedzené možnosti. Okrem zábavy, vzdelávania a kontaktu s blízkymi či priateľmi je internet aj obrovským virtuálnym trhoviskom.
Spočiatku internetový predaj vyzeral úplne inak ako dnes. Ponuky sa zasielali priamo do e-mailových schránok. Slováci boli najprv nedôverčiví, neradi kupovali tovar „naslepo“. Ale vývoj nezastavíš a na prelome tisícročí sa tieto ľady roztopili. V súčasnosti už máme vo virtuálnom Slovensku desaťtisíce e-shopov.
Len pre zaujímavosť – jeden z najbohatších ľudí planéty je majiteľ e-shopu Amazon a volá sa Jeff Bezos.
Čo je to vlastne internetový obchod?
Je to predajné miesto vytvorené na internete, teda vo virtuálnom priestore, fungujúci „na diaľku“. Skrátene sa označuje aj ako e-shop. Nemá steny, podlahy, okná či dvere, ani otváracie hodiny. Opakom internetového obchodu je obchod klasický, hovorovo nazývaný „kamenný“, ktorý vidíme a vieme sa ho (resp. tovaru v ňom) dotknúť.
Internetový obchod je spravidla špeciálny typ webového sídla, v ktorom si zákazník môže vybrať tovar, naložiť ho do virtuálneho košíka a zaplatiť. Typicky je poskytnutý prostredníctvom tvojej vlastnej domény, ktorá sedí s názvom tvojej firmy či produktov.
Kedysi bola tvorba internetového obchodu veľmi náročná a časovo zdĺhavá programátorská práca. Každý obchodník si vytváral svoj vlastný e-shop. Dnes je to však oveľa jednoduchšie. Je mnoho nástrojov a služieb, ktoré stačí jednoducho využiť.
Ak uvažuješ, že by bolo fajn vyskúšať si takýto predaj vo virtuálnom priestore alebo je to pre teba dokonca nutnosť, tu je 6 rád ako začať s internetovým obchodom a vyhnúť sa zbytočným chybám:
1. Dobrý produkt = dobrá identita = dobrá doména
Čo najskôr si zvoľ a zaregistruj svoju doménu, aby sa tvoj internetový obchod spájal s tebou a tvojimi službami či produktami (ako zaregistrovať doménu nájdeš tu). Mnoho podnikateľov na to nemyslí, začnú podnikať a keď už zvažujú prechod do virtuálneho sveta, nimi vytipovaná doména je už dávno zaregistrovaná. A získať práva od dotyčného nie je práve ľahké, ani lacné.
Pri zriadení internetového obchodu je registrácia domény minimálny náklad, preto tu platí pravidlo – nešetri, investuj!
Myslíš, že stačí obdobné riešenie na sociálnej sieti? Nestačí, lebo tam diktuje pravidlá niekto iný a ten ich môže meniť ako chce. Ak si ešte nezažil zablokovanie z dôvodu nejakého podnetu (napr. od tvojej konkurencie), tak takúto skúsenosť ti neželáme.
2. Preskúmaj svoje možnosti
Dnes je na internete veľa nástrojov na tvorbu e-shopov. Internetový obchod si môžeš dať naprogramovať na mieru alebo kúpiť šablónu či celú aplikáciu, do ktorej jednoducho „nahádžeš“ svoju ponuku a začneš predávať. Alebo môžeš dokonca frčať na internetovom obchode niekoho iného – väčšieho.
Každá alternatíva má svoje pre aj proti. Daj si čas a pre každú alternatívu si napíš klady aj zápory. Nezabudni preskúmať možnosti platby, aktualizácie softvérov a technickej podpory daných riešení.
3. Internet nepozná hranice
Nezabudni svojmu obchodu pridať minimálne jednu jazykovú mutáciu. Tvoj web môžu predsa navštíviť aj klienti hovoriaci iným jazykom. Dobrá jazyková mutácia zvyšuje šance na úspech, resp. úspešný nákup! Pre návštevníka si potom zaujímavejší a dôveryhodnejší.
Samozrejme, závisí aj od typu tovaru či služby. Ako jazyk zvoľ angličtinu, je najuniverzálnejšia.
Ak ju náhodou neovládaš, nejaký online prekladací nástroj (napr. Google Translator) ti pomerne slušne preloží, čo potrebuješ.
4. Dbaj na vzhľad a použiteľnosť
Internetový obchod je tvoj virtuálny výklad a prezentácia. Dbaj na to, aby vyzeral príjemne, mal dobrú grafiku, no najmä aby bol používateľsky jednoduchý. Zákazník chce nakupovať rýchlo a efektívne.
Ak mu nevieš poslať tovar kuriérom, ale pošleš ho zaplatiť šekom na poštu, rozlúč sa s tým, že si u teba nakúpi… Rovnako ak mu základné informácie niekde schováš alebo nedáš vôbec. Internetový obchod má totiž nákup uľahčiť a ušetriť čas, nie opačne. Jasne, stručne, výstižne!
5. Dôvera buduje vzťahy
Mysli na dôveryhodnosť svojho internetového obchodu. Tak, ako v kamennej predajni stály zákazník pozná predajcu, vedúceho predajne, pozná adresu obchodu – rovnako aj dôveryhodný internetový obchod musí mať uvedené kontaktné údaje, komu patrí, všeobecné obchodné podmienky, reklamačný poriadok, spôsoby platby či spôsoby doručenia tovaru. Toto všetko prispieva ku kredibilite tvojho e-shopu a zvyšuje šance na úspech.
Dôležité je, aby zákazník pred ukončením objednávky všetko jasne videl – za čo platí, koľko platí, aké zľavy má, čo si nastavil z možností doručovania, platenia atď.
6. Responzívny web
Toto je dnes nutnosť a absolútny základ. Väčšina nákupov sa dnes uskutočňuje prostredníctvom mobilných zariadení – primárne smartfónov. Webstránky je preto nutné prispôsobiť prehliadačom, displejom a rozmerom týchto zariadení. To je responzívnosť.
Neboj sa, väčšina šablón na tvorbu e-shopov je naprogramovaných aj pre responzívnosť. Keď budeš vyberať šablónu alebo program na tvorbu e-shopu, mysli na to. A mysli aj na to, ako bude tvoja ponuka vyzerať na malom displeji – drobné detaily nikto neuvidí.
Pokrok si cestu nájde a tak sa tvorba e-shopov stala obživou tisícov firiem a živnostníkov, ktorí denne zdokonaľujú tento nástroj na predaj. Stačí si do prehliadača hodiť slovné spojenie „tvorba e-shopu“ a môžeš si vyberať.
Dnes je pre uľahčenie tvojej práce s internetovým obchodom naprogramovaných aj množstvo doplnkov (tzv. pluginov) so službami, ktoré ti pomôžu tvoj e-shop obohatiť o rôzne špecialitky.
Čo je to plugin? Plugin je v tomto prípade softvér, ktorý rozširuje funkcionalitu šablóny. Vďaka nemu môžeš pridávať na svoj web množstvo funkcií bez znalosti programovania. Pluginy sú dnes na čokoľvek – na osobitné vyhľadávanie produktov v tvojom e-shope, jazykové variácie, analytiku úkonov klientov, zvýšenie bezpečnosti, atď. A väčšina z nich je zadarmo alebo za investične nebadateľný poplatok.
Rada na záver:
Nezabudni, že je dobré dvakrát merať a raz strihať. Radšej si najprv prejdi a vyhodnoť všetky možnosti. Dôkladne zváž na čo konkrétne potrebuješ internetový obchod. Že si to už počul? Tak schválne:
Je rozdiel chcieť predávať 5 produktov alebo 3 000. Aj podľa toho je potrebné zvážiť, ktorý e-shop by si si mal zriadiť a ako by mal vyzerať. Dnes máš možno zopár produktov, ale v budúcnosti možno plánuješ narásť tak, že budeš ponúkať stonásobok. Over si (prípadne sa opýtaj tvorcu tvojho e-shopu), či tebou vybrané riešenie zvládne taký nápor.
Chceš mať klientsku zónu? Z pohľadu práce so zákazníkmi je to super, ale budú tam osobné údaje – akú bezpečnosť má tvoje riešenie?
Takže uvažuj a až potom sa pusti do niektorého z riešení. Lebo vracať sa späť je vždy ťažšie a čas a námahu ti už nikto nevráti.
Pokiaľ si sa po tomto rozhodol, že podnikanie na internete je pre teba to „pravé orechové“, my ťa v tom môžeme iba povzbudiť. Určite ti však prinesieme aj ďalšie zaujímavosti, ktoré ti pomôžu na dobrodružnej ceste virtuálnym Slovenskom!