Ak prevádzkuješ internetový obchod, mal by si mať aj záujem spoznať svojich klientov. Jednak ti môžu poskytnúť spätnú väzbu a okrem toho môžeš zistiť čo chcú, resp. čo im chýba. Je preto dobré s nimi komunikovať a zisťovať ich potreby, požiadavky, aj názory.
Mnohí obchodníci sa zamýšľajú nad tým, ako zisťovať obchodne dôležité informácie o klientoch, ktorí navštívili ich e-shop (alebo aj iné webové sídlo). V snahe vylepšiť ponuky obchodov a správne pochopiť zákazníkov preto používajú množstvo analytických nástrojov. Analytické nástroje sú programy, ktoré podľa presne určených kritérií zaznamenávajú správanie návštevníkov tvojho internetového obchodu alebo aj tvojho prezentačného webu.
Môžeš napríklad zisťovať, či sú tvoji klienti zo Slovenska alebo zo zahraničia. Ktoré ponuky čítajú, kam najprv na tvojom webe idú, aké zariadenia na prístup do internetu používajú, či už tvoj web navštívili aj predtým atď. Ďalšou z možností je zamerať sa na čas strávený na tvojom webe, prípadne zistiť, ktorý produkt sa najlepšie predáva.
Ponúkame ti niekoľko možností, ako lepšie spoznať svojich klientov:
1. Spätná väzba
- Poskytni klientom možnosť poslať ti spätnú väzbu. Minimálne si daj na web nejaký kontakt (e-mail či telefón).
- Zriaď si prípadne v internetovom obchode formulár, kde dáš klientom možnosť vyjadriť svoj názor, napísať návrhy na vylepšenia tvojich produktov, či obchodu ako takého. Toto je výborný spôsob, ako spoznáš potreby zákazníkov, ale hlavne vytvoríš interakciu a tvoj e-shop budú považovať za výrazne priateľskejší a osobnejší. Nikto predsa nemá rád nakupovanie u nejakého anonyma.
- Pozor však na spam (chráň sa!) a zbytočné verejné provokácie.
2. Analytické nástroje
- Používaj tie nástroje, ktoré vieš spustiť rovno na internetovom obchode.
- Analytické nástroje sú automatizované a tvoje výberové kritériá vedia spracovať rýchlo. Jedným z najrozšírenejších je napr. Google Analytics, ale nájdeš aj iné. Mnohé sú aj do určitej úrovne zadarmo. Takýto nástroj dokáže doslovne počas niekoľkých sekúnd zanalyzovať návštevníkov webu tvojho internetového obchodu.
- Čo ale musíš zvládnuť je určiť si, ktoré kritériá potrebuješ o klientoch vedieť. Že prečo? No predsa preto, aby si im ponúkol čo najlepší produkt a správne ich k nemu naviedol. Opäť sú k tomu rôzne inštruktážne videá alebo aj experti, ktorí ti poradia čo a ako, len si ich nájdi. Viac napr. o Google Analytics si o môžeš prečítať na tomto odkaze.
3. Sociálne siete
- Keď už máš svoj funkčný web, využívaj sociálne siete na propagáciu seba resp. svojich produktov. Tieto siete majú opäť nástroje na zisťovanie, kto navštívil tvoj profil, ako ti rastú „lajky“ a podobne.
- Navyše tu môžeš s dotyčnými aj priamo interagovať, ale pozor, mnohí to nemajú radi, takže opatrne. Rozhodne si však môžeš pozrieť ich profily a hneď budeš vedieť viac.
- Pozor, sociálne siete vyžadujú ďaleko viac častej interakcie, ak to nebudeš stíhať, tak si dobre zváž, či do toho ísť. Počíta sa tam napr. aj rýchlosť odpovedania. Mŕtvo vyzerajúca stránka na sociálnej siete je opak dobrej prezentácie.
4. Referencie
- Zákazníci sa tiež často boja, či nejde o podvodný e-shop. Pýtaj si od klientov hodnotenia svojich produktov či služieb. Aj kritika je v tomto prípade cesta k zlepšovaniu, stačí pripraviť jednoduchý dotazník.
- Táto forma je však dosť osobná, preto ponúkni za vyplnenie dotazníka nejakú motiváciu, napr. drobný darček alebo nejaký typ zľavy. Nestojí ťa to veľa, ale môžeš veľa získať.
- Zo skúseností vieme, že v niektorých prípadoch samotní klienti poradili predajcom zlepšenia či nové produkty, ktoré mnohým e-shopom raketovo zvýšili príjmy. A takéto hodnotenia môžeš zároveň používať na svoju prezentáciu, lebo recenzie obchodov sú najmä pre nových klientov vítaná vec na overenie dôveryhodnosti.
- Referencuj svoje hodnotenia cez renomované weby alebo ich určite prezentuj na svojom webe.
- Nepodvádzaj, klienti na to prídu a jediná takáto mediálna správa ťa môže zničiť.
Vymenovali sme niekoľko možností, reálne ich je však ďaleko viac. Internet je takmer neobmedzený, stačí len hľadať či inšpirovať sa skúsenejšími. My ťa môžeme povzbudiť tým, že na Slovensku máme dnes už veľa výborných odborníkov na prácu s klientmi či marketing. Vedia ti pomôcť, poradiť, ale aj presne definovať cieľové skupiny.
Sme v dobe, kedy je už predaj cez internet nutnosť a čím skôr sa pridáš, tým pripravenejší v budúcnosti budeš.