V biznise funguje aj odvrátená, temná stránka a to je kradnutie nápadov, pracovných postupov, dokonca aj produktov či samotnej značky. Tvoj čas a námahu využije niekto iný. Prečo? Lebo ukradnúť je ľahšie ako vymyslieť a vyskúmať. Je to časovo a finančne lacnejšie.
A preto si treba svoje know-how a značku chrániť.
Zlaté pravidlo pre ochranu značky a know-how znie – chráň a zabezpeč si všetko, čo môžeš.
Poďme si niečo povedať o tom, ako je to vo virtuálnom svete.
1. Ochrana značky
Pod značku, ako sme si vyššie spomenuli, spadá viacero vecí:
1.1 Značka ako grafický prvok
Značka ako grafický či slovný prvok – logo, slogan, slovné spojenie či farebná kombinácia. Áno, toto všetko patrí k tomu. V reálnom aj virtuálnom svete je to v podstate tvoja identifikácia, vo virtuálnom časť tvojej digitálnej identity. Ochranná známka je najlepším spôsobom, ako ochrániť svoje logo. Nespi však na vavrínoch a sleduj, či ho niekto niekde nezneužíva a určite sa takejto osobe ozvi, mnohokrát tu postačí iba hrozba.
Ochranná známka je niečo ako patent a chráni tvoj „výmysel“, typicky logo, aby ho nemohol používať niekto iný.
Pokiaľ berieš ochranu svojej značky vážne, choď na webové sídlo Úradu priemyselného vlastníctva SR, tam nájdeš všetko potrebné k ochranným známkam a môžeš si ju tam aj zaregistrovať.
1.2 Doména
Ako si technicky chrániť doménu a web sme si už hovorili v predchádzajúcich videách. Pokiaľ by však niekto chcel zaútočiť na tvoje právo ako držiteľa domény a začne sa s tebou súdiť, aby ti ukradol celý biznis, je dobré vedieť pár informácií.
- Ak si si pri registrácii zadal všetky potrebné údaje, registrátor, ale najmä správca domény .sk vie presne, kto je držiteľom domény a či sa s ňou robili nejaké prevody alebo zmeny. Pri súdnom či alternatívnom spore to vieš ľahko využiť, eviduj si však všetky potrebné zmluvy a nezabudni na domény ani pri predaji podniku či majetku!
- Ak si si však pri registrácii nezadal všetky potrebné údaje, radšej tak rýchlo urob!
- Ak niekto nekalo používa doménu, ktorej názov spadá napr. pod tvoju ochrannú známku, je k dispozícii súdny spor alebo ďaleko rýchlejší alternatívny spor prostredníctvom Centra ADR (viac informácií je k dispozícii na ich webe [https://adr.eisionline.org/sk/]). Pozor, ak doménu používa relevantne, tak sa môžeš iba dohodnúť – mal si totiž na to myslieť minimálne pri vzniku tej ochrannej známky…
- Doména je ďalšou súčasťou tvojej značky, tak si ju chráň! Nezabudni pri tom však aj na registráciu (t.j. proaktívnu ochranu) názvov tvojich produktov, služieb či kampaní… Lebo ak nemôžeš posielať svojich klientov v predajnej kampani na správny web, lebo doménu už niekto má, býva bolestivé…
- Typosquatting je moderná forma „únosu“ klientov – zneužíva sa pri tom fakt, že niekto spraví preklep pri zadávaní domény v prehliadači – klient je vtedy presmerovaný na web podobajúci sa tomu tvojmu a teda si myslí, že je na správnej adrese.
Pokračovanie si už domyslíš sám – platba neexistujúceho tovaru, ukradnuté heslá, úbytok peňazí na kreditke atď. A nešťastný zákazník sa samozrejme bude sťažovať u teba a spôsobovať ti zlú reputáciu!
Útočníci sú prešibaní a zneužívajú typické preklepy, je preto dobré chrániť svoju doménu a web aj tak, že si zaregistruješ „preklepové“ názvy podobné tým tvojim. Nestojí to veľa, renomované spoločnosti to tak robia a vedia prečo.
Príklad – vyťukaj do prehliadača gogle.sk (áno, len s jedným „o“) – a vidíš, kam ťa to presmerovalo…
1.3 Digitálna identita
Digitálna identita je súhrn informácií o tebe v digitálnej podobe. Ale to sme si už tiež hovorili v predošlých videách. Chráň si ju! Primárne je to šifrovaním a heslovaným prístupom k údajom a komunikácii, poskytovaním „iba“ nutných údajov o tebe a ochranou prístupov do tvojich účtov. Nechceš predsa, aby sa niekto prihlásil do tvojho e-shopu alebo sociálnej siete a odpovedal za teba.
- Jednou z typických tém je aj GDPR, t.j. ochrana tvojich osobných údajov, resp. údajov, ktoré s tebou súvisia, ale aj ochrana obchodného tajomstva, finančných údajov, citlivých plánov, atď. Sleduj si, čo o sebe nájdeš na internete a nezabúdaj, že čo už tam raz je, tam môže ostať na večné veky.
- K tvojej identite patrí aj tvoj spôsob vyjadrovania sa, tvoj typ PR, marketingu, kampaní a podobne – pozor, toto je ľahko skopírovateľné a ťažko sa to chráni, tak buď vždy o krok vpred a plánuj s predstihom!
- Ak si chceš digitálnu identitu strážiť, zváž si kedy ju máš „v rukách“ (si na svojej doméne, na svojom webhostingu, vo svojom systéme atď.) a kedy ti niekto môže jednoducho zrušiť celú tvoju identitu tým, že vo svojom systéme, službe či aplikácii zmení podmienky na také, s ktorými nesúhlasíš, zakáže ti dôležité video kampane na nejaký vonkajší podnet (konkurencie?) alebo jednoducho zruší celú službu.
Biznis, ktorý ťa živí, by rozhodne nemal mať takéto riziko!
2. Ochrana know-how
Keď už podnikáš, tak vieš, že úspech je tvrdá drina. Prvotné projekty a nápady si už veľakrát vylepšil, zmenil a prispôsobil trhu. Vieš, čo zákazníci očakávajú, ponúkaš kvalitu a neustále pracuješ na zlepšovaní. Máš vlastné postupy práce, vlastné výskumy, vylepšenia, formy grafického stvárnenia a komunikácie značky, ktoré sú účinné a prinášajú výsledky.
Toto všetko sa dá zjednodušene nazvať „know-how“. Anglické slovíčko, ktoré výstižne znamená „vedieť ako“. Zahŕňa pod seba všetko to, čo je v reťazci činností od tvojho nápadu, cez realizáciu až k dodaniu zákazníkovi. Vrátane vecí ako vybavovanie reklamácií, efektívne plánovanie, doplnková starostlivosť o klientov a iné.
Určite uznáš, že ak ti niekto vezme tvoje vedomosti, plán vývoja, kampaní či expanzie, tak ťa môže pripraviť o biznis a nevojde ti ani do skladu s tovarom.
Na Slovensku nie je know-how chránené vcelku ako také, iba niektoré jeho časti. Povedzme si však k tomu zopár tipov:
Výhoda virtuálneho Slovenska je, že už je v ňom dostatok informácií v zrozumiteľnom jazyku. Jedným z možných zdrojov je napr. portál, ktorý sa venuje ochrane duševného vlastníctva. Určite ti pomôže zorientovať sa [https://www.dusevnevlastnictvo.gov.sk/web/guest/know-how].
Sám vidíš, že know-how či značku je dosť zložité pomenovať. Ale nech ťa to neodradí. Hľadaj vo virtuálnom Slovensku právne poradenstvo, ktoré ti pomôže zadefinovať know-how tvojej firmy a zabezpečiť ho pred odcudzením alebo zneužitím. Je takisto viacero právnických firiem, ktoré sa na Slovensku špecializujú na ochranu značky či ochranu know-how. Určite sa ich však spýtaj, či vedia riešiť aj oblasť domén!
Predbehni čas aj možných zlodejov a drž sa zlatého pravidla pre ochranu značky a know-how – chráň a zabezpeč si všetko, čo môžeš!