Pustiť sa do podnikania je zásadným rozhodnutím, ktoré môže ovplyvniť tvoj život pozitívne i negatívne. Každopádne, môže to byť ohromné dobrodružstvo. Pokiaľ študuješ alebo ukončuješ štúdium, vraciaš sa z materskej alebo ťa tvoja súčasná práca jednoducho nebaví – vyskúšaj si podnikanie!
Vymyslieť, čo bude predmetom tvojho podnikania, môže byť ťažký oriešok. Ale aj keď si presvedčený, že to, čo si vymyslel, musí byť bomba, daj na radu skúsenejších a radšej si svoj nápad over predtým, ako doňho zainvestuješ.
Štandardom pred začatím podnikania je napísanie dobrého podnikateľského plánu
Na čo ti je podnikateľský plán? Podnikateľský plán ti pomôže:
1. Stanoviť si priority
- Čo chceš vlastne robiť? Toto musíš mať premyslené už od začiatku.
- Zisti, či tvoj produkt alebo službu už niekto ponúka. Ak áno, tak sa pýtaj zákazníkov, ktorí majú podobný produkt na výhody, nevýhody, s čím boli spokojní a čo by naopak chceli vylepšiť. To ti pomôže. Volá sa to prieskum trhu.
- Čím chceš začať? Aký bude tvoj druhý krok? Koľko času ti tieto kroky zaberú? Samozrejme, môže to trvať aj roky, ale mal by si si aspoň rámcovo určiť postupnosť.
- Aj tu ti vie pomôcť internet. Hľadaj, čítaj a vylepšuj svoju ponuku.
2. Odhadnúť koľko chceš zarobiť a čo ťa to bude stáť
- Rozmýšľaj najmä o prvých rokoch – teda koľko peňazí potrebuješ na začatie podnikania a koľko očakávaš, že získaš predajom. Čo nevieš, odhaduj alebo pohľadaj niečo podobné.
- Nezabudni, že aj úspech treba plánovať. Stanov si čas alebo objem predaných produktov/služieb, ktorý budeš považovať za úspech alebo naopak, neúspech. Zapíš si tieto termíny a čísla – budú to tvoje merateľné ukazovatele.
- V procese riešenia biznisu neskôr je dobré sa na to pozrieť a revidovať svoje snahy – stanov si kedy to bude. Pokiaľ si stanovíš hranicu 1 000 predaných produktov za 6 mesiacov a v piatom mesiaci máš predaných sotva 150 kusov, je dobré sa zamyslieť a prehodnotiť biznis – zisti, čo robíš zle.
3. Nájsť cieľovú skupinu, pre ktorú je tvoj produkt určený
- Pre mládež? Študentov? Matky s deťmi? Dôchodcov? Športovcov? Je dôležité to vedieť, pretože sa ti bude mnoho vecí od toho odvíjať. Napríklad marketing či samotná tvorba textov a mnoho iného.
- Zisti si, či je po tvojom produkte/službe dopyt. Pýtajú si zákazníci to, čo ponúkaš? Alebo je trh nasýtený a podobných ponúk je tu prebytok? Samozrejme, ak je to úplná novinka, je to ťažšie, ale nájdi niečo podobné.
- Buď poctivý, neklam sám seba. Pokiaľ nie je ani potenciálny dopyt, nepredáš ani kus.
4. Odhaliť príležitosti a riziká tvojho nápadu
- Všetko má riziká a treba o nich vedieť, aby si nepumpoval ďalšie peniaze zbytočne. Zamysli sa hneď na začiatku, čo ťa môže zastaviť a čo môže zlyhať. Si od niečoho závislý?Nnapr. od nejakého dodávateľa? Hneď tu máš riziko, že ti zlyhá dodávka…
- Riziká priebežne sleduj aj neskôr, časom sa menia – pribúdajú alebo aj odbúdajú, nie je to vytesané na kameni.
- Zisti, v čom si lepší, iný, nájdi svoje výhody! Môžeš ich komunikovať, propagovať, stavať na nich kampane a prezentáciu a preto musíš vedieť, ktoré to sú. To ťa odlíši a otvorí ti dvere k úspechu.
- Ak si odhalil „muchy“ svojho produktu či služby, tak sa ich snaž čo najviac opraviť alebo vylepšiť. Konkurencia sa ťa bude snažiť práve na týchto „muchách“ vyradiť z hry. Buď preto pripravený na komunikáciu v prípade „protikampane“.
5. Pripraviť dobrý marketing
- Budeš tlačiť plagáty fyzicky alebo ich zavesíš na internet? Natočíš video alebo postačia len fotky? Potrebuješ platenú reklamu? Sociálne siete? Dobre si premysli, ako použiješ každé euro.
- Vráť sa k bodu 3 – cieľovej skupine. Každá hovorí iným jazykom, ináč komunikuje, na iné reklamy zaberá…
- Vráť sa aj k bodu 4 – komunikuj výhody, buď pripravený na protivníkov.
- Aj tu platí rada: „všetko je na webe.“ Hoď do vyhľadávača požiadavky na marketingové stratégie a vyberaj, nemusíš vymýšľať koleso.
- Drž sa rady, že slovenský dodávateľ je blízko, vie poradiť a vieš sa s ním v prípade potreby osobne stretnúť. Dobrý partner je v marketingu skutočne cenný.
6. Získať chýbajúce peniaze
- Máš málo peňazí? Je treba pritiahnuť investorov, presvedčiť banku k pôžičke peňazí, či získať grant napríklad z Fondu SK-NIC? Zaujímavý projekt s hlavou a pätou je iná káva, ako keď nevieš odpovedať ani na základné otázky.
- Vieš sa s niekým spojiť? Niekto môže mať produkt alebo službu, ktorá je skvelým doplnkom k tvojej, tak čo keby ste to potiahli spolu? Ale pozor na korektné podmienky, ľudia nie sú len dobrí.
- Dnes nie je problém získať financie, ale problémom býva dobre sa odprezentovať, mať reálne očakávania a predpoklady rastu. Investori alebo fondy radi podporia nápad, ktorý má potenciál. Na stretnutie musíš mať ale pripravené podklady – toto je ďalší dôvod prečo si zostaviť podnikateľský plán.
7. Ukáže pravé zrkadlo tvojho nápadu
- Dobrým plánom si proste musíš reálne zanalyzovať, či to má zmysel. Tu buď k sebe naozaj kritický a úprimný. Radšej sa poraď s viacerými skúsenými podnikateľmi, prediskutuj možnosti a až potom zainvestuj čas a financie.
- Podnikateľský plán nie je statická vec, priebežne sa mení ako sa vyvíja situácia – stále sleduj svoje ukazovatele, riziká a možnosti, aby si vedel, na čom si.
Takisto nezabudni na svoju virtuálnu identitu hneď na začiatku, napr. doménu, aby si neskôr neľutoval. Keď budeš úspešný na trhu, tvoja identita už bude prakticky naisto obsadená a jej získanie môže byť pre teba ďaleko zložitejšie a drahšie, tak načo to riskovať? Ale o tom sme už podrobnejšie hovorili v inom videu.
Na internete je dostatok rád a tipov, ako urobiť dobrý plán, no tiež nástroje či programy, ktoré ti pomôžu s kalkuláciami, alebo plánovaním nákladov na reklamu, či výpočtom minimálnej ceny produktu.
Pre ďalšie rady si pozri priamo tieto odkazy:
- podnikateľský plán: ako na to (Slovak Business Agency)
- pomôcť ti môže aj rozbehnisa.sk
- alebo sa poraď v Národnom podnikateľskom centre