Zubná pasta v tabletke, bezodpadový jedlý pohár, skener exspirácie potravín, kávové eco hnojivo či chutný med s peľom. To všetko sú úspešné podnikateľské výrobky a služby stredoškolákov, ktoré zabodovali na 27. ročníku Veľtrhu podnikateľských talentov. Podujatie pre študentov programu Aplikovaná ekonómia zrealizovala nezisková vzdelávacia organizácia Junior Achievement Slovensko. Tohto ročníka sa zúčastnila aj spoločnosť SK-NIC, ktorá je správcom domény najvyššej úrovne .sk a v rámci odbornej komisie hodnotila študentské projekty.
Vzdelávací program zastrešuje Junior Achievement Slovensko a vyučuje sa ako súčasť programu Aplikovaná ekonómia. Študenti si zakladajú skutočnú firmu, simulujúcu akciovú spoločnosť a musia prejsť všetkými krokmi podnikania od jej založenia, cez plánovanie činnosti, marketingový prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka.
Tento rok sa do súťaže zapojilo 48 študentských firiem zo stredných škôl v rámci celého Slovenska. Súťažili vo viacerých kategóriách a presviedčali viaceré odborné poroty o kvalite svojich výrobkov a služieb. Zoznam kategórií a víťazov nájdete na https://www.firma.jaslovensko.sk/sutaze-prilezitosti/veltrh-podnikatelskych-talentov/vitazi-2021-22/
Súčasťou odborných porôt bola aj spoločnosť SK-NIC, ktorá posudzovala projekty v oblasti Virtuálna firemná komunikácia. Hodnotila, ako študentská firma využila možnosti virtuálneho prostredia na vytvorenie prítomnosti na internete a na šírenie svojich produktov a služieb. Jedným z hodnotiacich kritérií bolo, ako projektový tím dokáže predávať svoje výrobky na internete alebo na sociálnych sieťach.
Posudzovalo sa tiež sledovanie a meranie návštevnosti a iných metrík e-shopu či profilových stránok, prezentácia študentskej firmy prostredníctvom reklamy, ale aj vyhľadateľnosť na internete.
“Vďaka tejto praktickej skúsenosti získavajú študenti možnosť porozumieť tomu, ako funguje virtuálny svet a ako im môže pomôcť v podnikaní. Učia sa nielen ekonómiu, ale aj ako používať digitálny marketing, tvoriť webové sídla a dizajn či ako aktívne komunikovať,” uviedol Peter Bíro, riaditeľ a porotca SK-NIC.
Tohtoročné študentské produkty boli naozaj rozmanité a inovatívne. Študenti väčšinou dokázali využiť potenciál online trhu a chytili sa príležitosti na posunutie nápadu až k reálnej podnikateľskej skúsenosti.
Treba len veriť, že ich kreativita a záujem robiť zmysluplné veci pretrvá aj naďalej!
Víťazné tímy v kategórii SK-NIC Virtuálna firemná komunikácia:
Kategória Gymnáziá
1. miesto: Fragment – projekt Fragmedík (med s pridanou dávkou peľu)
Evanjelické gymnázium, Tisovec
2. miesto: Ligo – projekt Ligo pasta (zubná pasta v tabletke)
Gymnázium Poštová, Košice
3. miesto: Meraki – projekt Bezodpadový jedlý pohár (ekologický pohár vyrobený z kvalitných surovín)
Gymnázium Šrobárová, Košice
Kategória Stredné odborné školy
1.miesto: Be free – projekt Komčok (kompostovateľné tabletky)
Stredná odborná škola stavebná a geodetická, Košice
2. miesto: We are the Future – projekt Skener exspirácie potravín (skener dátumu spotreby potravín v domácnosti)
Stredná priemyselná škola, Dubnica nad Váhom
3. miesto: Groweco – projekt Kávové eco hnojivo (ekologické hnojivo na rastliny)
Hotelová akadémia, Liptovský Mikuláš