« Späť
Vypočuj si ma!
Text článku bol nahovorený syntetickým hlasom, preto audionahrávka nemusí spĺňať všetky fonetické požiadavky.
ČO JE TO?
Technológia, ktorá umožňuje používateľom najmä ocitnúť sa priamo vo fiktívnom digitálne vytvorenom svete, prípadne s ním interagovať. Zabezpečuje to špeciálne príslušenstvo ako sú napr. okuliare alebo rukavice pre virtuálnu realitu.
KTO TO VYMYSLEL?
Americký informatik a priekopník internetu Ivan Sutherland spolu so svojim študentom Bobom Sproullom
KEDY?
Koncept virtuálnej reality sa začal vyvíjať už v 50-tych rokoch 20. storočia. Prvé mechanické zariadenie (nie plne interaktívne) vzniklo v roku 1956 a volalo sa Sensorama.
NÁZOV
Autorstvo samotného pojmu „virtuálna realita” sa pripisuje počítačovému vedcovi Jaronovi Lanierovi od roku 1987.
PRVÝ HEADSET
Prvý headset, teda okuliare pre virtuálnu realitu, zostrojil Ivan Sutherland v roku 1968. Šlo o veľmi veľké a ťažké príslušenstvo a nebolo možné si ho položiť na hlavu. Bolo preto upevnené o strop. Tento headset dostal aj patričný názov – Damoklov meč.
HERNÝ PRIEMYSEL
Virtuálna realita našla uplatnenie predovšetkým v hernom priemysle. Tento sektor má najväčší podiel využitia – až 53 %.
VZDELÁVACÍ SEKTOR
Virtuálna realita sa stáva stále populárnejšou vo vzdelávacom sektore, kde sa používa na interaktívne vyučovanie v rôznych oblastiach, od histórie až po vedecké experimenty.
MEDICÍNA
Využívaná je aj v tréningových simuláciách pre vojenské jednotky a tiež v medicíne napr. pri plánovaní chirurgických výkonov, liečbe, výskume či terapii post traumatického stresu.
ARCHITEKTÚRA
V architektúre sa začala využívať na virtuálnu prehliadku bytov, stavieb, rôznych priestorov v interiéri, ale aj v exteriéri, ktoré si môžeme pozerať v pohodlí našej obývačky. S virtuálnou realitou pracujú už aj interiéroví dizajnéri.
CESTOVANIE
Umožňuje ľuďom cestovať na vzdialené miesta a zažívať exotické destinácie bez toho, aby museli opustiť svoj domov. V istej podobe sa objavuje aj v historických simuláciách súčasných miest, napr. ako to tu vyzeralo pred 1000 rokmi a podobne.
VESMÍR
NASA využíva virtuálnu realitu na trénovanie astronautov. Simuluje podmienky vo vesmíre a pomáha im zvládať rôzne situácie, ako sú vesmírne prechádzky alebo opravy na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS).
BUDÚCNOSŤ
S neustálym vývojom a inováciami sa očakáva, že virtuálna realita bude hrať ešte väčšiu úlohu v našich životoch, pričom bude mať široký dopad na spôsob komunikácie, práce a formu zábavy.
POUŽÍVATELIA
Viac ako 60 % používateľov virtuálnej reality sú mladí ľudia vo veku 18-34 rokov.
VAROVANIE
Pri intenzívnom používaní headsetu môžu niektorí ľudia zažiť stav podobný morskej chorobe, odborne nazývaný kinetóza. Prejavuje sa bolesťou hlavy, nevoľnosťou, závratmi a celkovou slabosťou. K tomuto stavu dochádza preto, lebo obraz vnímaný očami nekorešponduje s informáciami od rovnovážneho orgánu vo vnútornom uchu.
Informácie v texte sú platné k 4. 3. 2025.
« Späť