« Späť
ČO JE TO?
Technológia, ktorá umožňuje používateľom najmä ocitnúť sa priamo vo fiktívnom digitálne vytvorenom svete, prípadne s ním interagovať. Zabezpečuje to špeciálne príslušenstvo ako sú napr. okuliare alebo rukavice pre virtuálnu realitu.
KTO TO VYMYSLEL?
Americký informatik a priekopník internetu Ivan Sutherland spolu so svojim študentom Bobom Sproullom
KEDY?
Koncept virtuálnej reality sa začal vyvíjať už v 50-tych rokoch 20. storočia. Prvé mechanické zariadenie (nie plne interaktívne) vzniklo v roku 1956 a volalo sa Sensorama.
NÁZOV
Autorstvo samotného pojmu „virtuálna realita” sa pripisuje počítačovému vedcovi Jaronovi Lanierovi od roku 1987.
PRVÝ HEADSET
Prvý headset, teda okuliare pre virtuálnu realitu, zostrojil Ivan Sutherland v roku 1968. Šlo o veľmi veľké a ťažké príslušenstvo a nebolo možné si ho položiť na hlavu. Bolo preto upevnené o strop. Tento headset dostal aj patričný názov – Damoklov meč.
HERNÝ PRIEMYSEL
Virtuálna realita našla uplatnenie predovšetkým v hernom priemysle. Tento sektor má najväčší podiel využitia – až 53 %.
VZDELÁVACÍ SEKTOR
Virtuálna realita sa stáva stále populárnejšou vo vzdelávacom sektore, kde sa používa na interaktívne vyučovanie v rôznych oblastiach, od histórie až po vedecké experimenty.
MEDICÍNA
Využívaná je aj v tréningových simuláciách pre vojenské jednotky a tiež v medicíne napr. pri plánovaní chirurgických výkonov, liečbe, výskume či terapii post traumatického stresu.
ARCHITEKTÚRA
V architektúre sa začala využívať na virtuálnu prehliadku bytov, stavieb, rôznych priestorov v interiéri, ale aj v exteriéri, ktoré si môžeme pozerať v pohodlí našej obývačky. S virtuálnou realitou pracujú už aj interiéroví dizajnéri.
CESTOVANIE
Umožňuje ľuďom cestovať na vzdialené miesta a zažívať exotické destinácie bez toho, aby museli opustiť svoj domov. V istej podobe sa objavuje aj v historických simuláciách súčasných miest, napr. ako to tu vyzeralo pred 1000 rokmi a podobne.
VESMÍR
NASA využíva virtuálnu realitu na trénovanie astronautov. Simuluje podmienky vo vesmíre a pomáha im zvládať rôzne situácie, ako sú vesmírne prechádzky alebo opravy na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS).
BUDÚCNOSŤ
S neustálym vývojom a inováciami sa očakáva, že virtuálna realita bude hrať ešte väčšiu úlohu v našich životoch, pričom bude mať široký dopad na spôsob komunikácie, práce a formu zábavy.
POUŽÍVATELIA
Viac ako 60 % používateľov virtuálnej reality sú mladí ľudia vo veku 18-34 rokov.
VAROVANIE
Pri intenzívnom používaní headsetu môžu niektorí ľudia zažiť stav podobný morskej chorobe, odborne nazývaný kinetóza. Prejavuje sa bolesťou hlavy, nevoľnosťou, závratmi a celkovou slabosťou. K tomuto stavu dochádza preto, lebo obraz vnímaný očami nekorešponduje s informáciami od rovnovážneho orgánu vo vnútornom uchu.
Informácie v texte sú platné k 4. 3. 2025.
« Späť