Virtuálny svet sa neustále mení a s ním aj hrozby, ktoré s ním súvisia. „Zlí e-chlapci alebo e-dievčatá“ nespia a vymýšľajú nové finty, ako sa priživiť na iných.
Nevyhol sa tomu ani phishing – podvodný spôsob ako získať prístup k systémom a účtom iných, napr. bankovým účtom – ktorému pribudla nová “odroda”.
Volá sa logistický smishing (z anglického SMS-phishing, t.j. phishing prostredníctvom SMS) a rozšíril sa v niektorých krajinách práve počas pandemického obdobia covidu. Taká Veľká Británia evidovala v roku 2021 až 700% nárast obdobných podvodov oproti roku 2020.
Kvôli uzávere krajín sa v podstate všetko objednávalo online, mnohí však neboli pri doručovaní doma alebo niečo očakávali, ale nesledovali podrobnosti.
Podvodníci sa preto zamerali na rôzne logistické správy, napr. poplatok za opätovné doručenie či presmerovanie adresy, niekde dokonca aj preradenie sa na lepšie miesto v čakaní na očkovanie. Poplatok bol vždy nízky, napr. 2 EUR, aby nad ním ľudia príliš neuvažovali. A aj napriek gramatickým chybám boli často krát úspešní.
Vo Veľkej Británii bol napr. v roku 2021 evidovaný prípad, keď britská polícia zaistila podvodníka s výbavou schopnou poslať vyše 26.000 textových správ denne, ktorý disponoval 44.000 mobilnými číslami, pripravenými pre ďalšie podvodné správy.
V podmienkach Slovenska sú známe prípady nevyžiadaných objednávok a akože zmlúv prijatím pošty, aj keď tie častokrát využívajú ešte tradičnú “papierovú” poštu.
Je nutné skonštatovať, že cieľom takéhoto podvodu je vždy finančný zisk. Nemusí byť priamy ako v prípade spomínaných poplatkov – často stačí aj iba overenie funkčnosti a spárovanie mobilného čísla s osobou či získanie finančných údajov z platby. Tieto môžu byť následne zneužité k väčšiemu podvodu.
Ochrana je tu taká, ako vždy – pri akýchkoľvek platbách, objednávkách alebo oznamoch o nich buďte pozorní a zamyslite sa, či ste skutočne niečo také objednali.
Áno, zhon a všetko – ale veď ide o vaše peniaze, či nie?